Artykuły
Badania pojazdów
Badania kompletnych pojazdów
Badania komfortu jazdy
Badania ruchowe
Badania stateczności i kierowalności
Badania widoczności z miejsca kierowcy
Badania zespołów
Badanie skuteczności hamulców
Badanie zużycia paliwa
Pomiary obciążeń statycznych
Pomiary prędkości i przyspieszeń
Pomiary zewnętrznych i wewnętrznych wymiarów pojazdu
Badanie kompletnego silnika
Badanie układu zapłonu
Badanie układu zasilania
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Budowa nadwozi
Budowa podwozi
Amortyzatory
Bezstopniowe skrzynki biegów — przekładnie
Budowa i działanie stopniowych skrzynek biegów
Budowa i działanie tarczowych sprzęgieł
Dźwigienki wyłączające
Elementy hydropneumatyczne
Elementy podatne w wałach i przegubach
Elementy sprężyste
Elementy sprężyste zawieszeń
Elementy tłumiące - amortyzatory
Elementy zawieszenia
Hamulce
Hamulce pomocnicze i postojowe
Hamulce szczękowo-bębnowe
Hamulce tarczowe
Hamulce tarczowe
Hamulce taśmowe
Hydrauliczne mechanizmy uruchamiające hamulce
Hydrauliczne układy uruchamiania hamulców
Kola ogumienie
Konieczność stosowania przełożeń
Koła i ogumienie
Mechaniczne uruchamianie hamulców
Mechanizmy prowadzenia
Mechanizmy kierownicze
Mechanizmy kierownicze
Mechanizmy napędowe
Mechanizmy nośne i jezdne
Mechanizmy prowadzenia
Mechanizmy różnicowe
Mechanizmy sterowania
Mechanizmy sterowania stopniowych skrzynek biegów z przekładniami
Mechanizmy uruchamiające hamulce
Mechanizmy zwrotnicze
Metalowe elementy sprężyste
Mosty napędowe
Obliczanie tarczowego sprzęgła
Ogumienie
Pneumatyczne elementy sprężyste
Pneumatyczne mechanizmy uruchamiające hamulce
Pneumatyczne układy uruchamiania hamulców
Pochwy
Podwozia - więcej
Przeguby
Przekładnie główne
Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe
Przykłady konstrukcji mostów napędowych
Przykłady konstrukcji zawieszeń
Półosie i piasty kół napędzanych
Ramy
Rodzaje zawieszeń
Skrzynki biegów
Skrzynki biegów
Specjalne układy kierownicze
Sprzęgła
Stabilizatory
Stabilizatory
Stopniowe skrzynki biegów z przekładniami
Synchronizatory
Sztywne osie nienapędzane
Tarcza sprzęgła
Układy hamulcowe
Układy hamulcowe przyczep i zwalniacze
Urządzenia pomocnicze układów hamulcowych
Ustawienie kół kierowanych
Ustawienie kół kierowanych
W samochodach ciężarowych
Wały napędowe i przeguby
Wały napędowe i półosie przegubowe
Zasady i kolejność obliczeń stopniowych skrzynek biegów
Zawieszenia niezależne
Zawieszenia zależne
Zawieszenia — definicja, zadania i podział
Złożone mechanizmy napędowe
Łożysko wyciskowe sprzęgła
Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna
Ekonomia zużycia paliwa
Ekonomika procesów technologicznych
Eksploatacja
Obsługa techniczna instalacji elektrycznej
Obsługa techniczna silnika
Podstawowe wiadomości o zużyciu
Inne postacie korozji
Konserwacja pojazdów samochodowych i ich części
Korozja chemiczna
Korozja elektrochemiczna
Korozja i jej wpływ na trwałość pojazdów
Sposoby ochrony części samochodu przed korozją
Wiadomości o tarciu i smarowaniu
Wpływ warunków atmosferycznych na zjawisko korozji
Wpływ zużycia na przebieg międzynaprawczy mechanizmów
Zasady eksploatacji pojazdów samochodowych
Elektryczny osprzęt silnika
Główna
Kadłub i głowica
Kierunki rozwoju konstrukcji samochodów
Metody wytwarzania części
Kontrola tulei cylindrowych
Wykonywanie pierścieni tłokowych silników
Cechy szczególne obróbki pierścieni zgarniających
KONTROLA PIERŚCIENI TŁOKOWYCH
OBRÓBKA MECHANICZNA PIERŚCIENI TŁOKOWYCH
ODLEWY NA PIERŚCIENIE TŁOKOWE
Obróbka powierzchni zewnętrznych
Obróbka płaszczyzn czołowych pierścieni
Obróbka zamków pierścieni
Układanie pierścieni przed zamocowaniem w oprawce
WARUNKI TECHNICZNE OBRÓBKI PIERŚCIENI TŁOKOWYCH
Wytwarzanie kadłubów silników
Wytwarzanie korbowodów
Wytwarzanie kół zębatych
KONTROLA OBRÓBKI WALCOWYCH KÓŁ ZĘBATYCH
Badanie cichobieżności i dobór kół zębatych parami
Części z otworami wielowypustowymi
Części z otworami wielowypustowymi
Części z otworami wielowypustowymi
Kontrola połączeń wypustowych
Kontrola prawidłowości wymiarów kół zębatych
Obróbka połączeń wielowypustowych
Obróbka wielowypustów środkowanych na bocznych powierzchniach Wałki
Obróbka wielowypustów środkowanych na średnicy zewnętrznej Walki
Sprawdzanie kształtu geometrycznego zębów
Sprawdzanie linii układu zębów
MECHANICZNA OBRÓBKA KÓŁ ZĘBATYCH
NACINANIE ZĘBÓW KÓŁ ZĘBATYCH WALCOWYCH
NACINANIE ZĘBÓW STOŻKOWYCH KÓŁ ZĘBATYCH
NACINANIE ŚLIMACZNIC I ŚLIMAKÓW
OBRÓBKA CZÓŁ ZĘBÓW KÓŁ ZĘBATYCH
OBRÓBKA ELEMENTÓW POŁĄCZEŃ WIELOWYPUSTOWYCH
OBRÓBKA PÓŁFABRYKATÓW KÓŁ ZĘBATYCH PRZED NACIĘCIEM ZĘBÓW
PRZECIĄGANIE ZĘBÓW KÓŁ ZĘBATYCH
PÓŁFABRYKATY KÓŁ ZĘBATYCH
SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA ODKSZTAŁCENIOM KÓŁ ZĘBATYCH
SZLIFOWANIE OTWORÓW I CZÓŁ KÓŁ ZĘBATYCH
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE WYKONANIA KÓŁ ZĘBATYCH
WYKAŃCZANIE NIE OBRABIANYCH CIEPLNIE ZĘBÓW WALCOWYCH
WYKAŃCZANIE OBRABIANYCH CIEPLNIE ZĘBÓW WALCOWYCH
Wytwarzanie pochew tylnnych mostów
Wytwarzanie tłoków
KONTROLA TŁOKÓW
Korygowanie ciężaru tłoka
OBRÓBKA MECHANICZNA TŁOKÓW
ODLEWY TŁOKÓW
Obróbka elementów chłodzących
Obróbka otworu na sworzeń tłokowy
Obróbka powierzchni bazowania
Obróbka tokarska zewnętrznych powierzchni tłoków
Plan obróbki mechanicznej tłoka na linii automatycznej
Plan obróbki tłoka ze stopu aluminiowego w produkcji masowej
Plan obróbki tłoka żeliwnego
Szlifowanie tłoków
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE TŁOKÓW
Wiercenie małych otworów i frezowanie przecięć
Wytwarzanie wałków rozrządowych
Wytwarzanie wałów korbowych
Montaż silnika
Normy techniczno-eksploatacyjne
Objawy i przyczyny niedomagan
Obsługa i bieżące naprawy
Akumulator
Czynności smarownicze przy podwoziu i zespołach napędowych
Dmuchawa urządzenia klimatyzacyjnego
Dokręcanie nakrętek śrub głowicy
Filtry powietrza
Gaźniki G35 i JIKOV 40 SOP
Hamulce
Instalacja elektryczna
Nadwozie
Obsługa bieżąca reflektorów i lamp oświetleniowych
Obsługa części chromowanych
Obsługa silnika M-20 i S 21
Obsługa wnętrza nadwozia
Oświetlenie samochodu
Po okresie docierania
Pomiar ciśnienia sprężania
Pompa paliwa
Przekładnia kierownicza i drążki kierownicze
Przyczyny nadmiernego zużywania oleju i sposoby zapobiegania
Prądnica i regulator prądnicy
Regulacja drzwi
Regulacja luzów zaworów
Resory
Resory sprężynowe
Rozrusznik
Sprawdzanie kątów ustawienia kół przednich oraz ich zbieżności
Sprzęgło i układ sterowania
Układ chłodzenia silników M-20 i S 21
Uszczelnianie nadwozia
Wskaźniki tablicy rozdzielczej
Wycieraczka szyby przedniej
Wykonywanie małych zaprawek lakierniczych
Wymiana uszczelki pod głowicą
Wyposażenie elektryczne
Zamienniki środków smarnych w krajach demokracji ludowej
Zawieszenie przednie i tylne układu jezdnego
Zbiornik i przewody paliwa
Świece zapłonowe krajowe i zagraniczne
Obsługa i naprawa pojazdów
Obsługa mechanizmów prowadzenia samochodu
Obsługa poszczególnych zespołów
Obsługa techniczna
Obsługa techniczna zespołów układu napędowego
Obsługa układów nośnego i jezdnego
Określanie stanu technicznego pojazdów
Organizacja i działalność
Podstawowa diagnostyka samochodu
Analiza spalin
Badanie skuteczności hamulców
Kompleksowe badania stanu technicznego silnika
Kontrola ustawienia kot
Określanie stanu technicznego pojazdu na stanowiskach diagnostycznych
Pomiar ciśnienia sprężania
Pomiar podciśnienia w przewodzie dolotowym
Sprawdzanie prawidłowości ustawienia reflektorów
Wstępna ocena pracy silnika
Wyrównoważanie kół
Podstawy projektowania technologicznego
BAZY USTAWCZE
BŁĘDY BAZOWANIA I DOBÓR BAZ
BŁĘDY POMIARÓW
BŁĘDY ZWIĄZANE Z USTAWIENIEM CZĘŚCI
BŁĘDY ZWIĄZANE Z USTAWIENIEM NARZĘDZI NA WYMIAR
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA GŁADKOŚĆ OBRÓBKI
DOKUMENTACJA TECHNOLOGICZNA
DOKŁADNOŚĆ OBRÓBKI MECHANICZNEJ
EKONOMICZNA DOKŁADNOŚĆ OBRÓBKI
ELEMENTY PROCESU TECHNOLOGICZNEGO
GEOMETRYCZNA STRUKTURA POWIERZCHNI
GŁÓWNE POSTACIE PRODUKCJI MASZYN
JAKOŚĆ POWIERZCHNI
KONCENTRACJA I RÓŻNICOWANIE PROCESU TECHNOLOGICZNEGO
METODY OCENY GŁADKOŚCI POWIERZCHNI
NIEDOKŁADNOŚĆ OBRABIARKI
NIEDOKŁADNOŚĆ WYKONANIA NARZĘDZI SKRAWAJĄCYCH
ODKSZTAŁCENIA OBRABIANYCH CZĘŚCI
OGÓLNE ZASADY PROJEKTOWANIA PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
RODZAJE BAZ USTAWCZYCH
ROZRZUT WYMIARÓW PRZY OBRÓBCE
SPOSOBY WYTWARZANIA PÓŁFABRYKATÓW
SPOSOBY ZWIĘKSZENIA WYDAJNOŚCI OBRÓBKI
TECHNOLOGICZNA KLASYFIKACJA OBRABIAREK
WIADOMOŚCI O BAZACH 1. BAZY KONSTRUKCYJNE
WŁAŚCIWOŚCI TRASOWANIA
ZASADY UKŁADANIA PLANÓW OPERACYJNYCH
Procesy technologiczne obróbki skrawaniem
Automatyzacja obróbki mechanicznej
Obróbka otworów
Obróbka płaszczyzn
Ogólne uwagi o toczeniu powierzchni walcowych
Docieranie
Dogładzanie
Obróbka na automatach tokarskich
Obróbka na tokarkach produkcyjnych
Obróbka na uchwytowych półautomatach tokarskich
Ogólne uwagi o metodach obróbki wykańczającej powierzchni walcowych
Przeciąganie i frezowanie powierzchni walcowych
Szlifowanie powierzchni walcowych
Toczenie szybkościowe
Przyczepy
Budowa motocykli
Mechanizmy napędowe motocykla
Mechanizmy nośne i jezdne
Mechanizmy prowadzenia motocykla
Pojazdy do czyszczenia ulic
Pojazdy do odśnieżania
Pojazdy do przewozu artykułów żywnościowych
Pojazdy do przewozu materiałów ciekłych
Pojazdy do przewozu materiałów sypkich
Pojazdy do przewozu ładunków
Pojazdy do przewozów specjalistycznych
Pojazdy komunalne
Pojazdy motocyklowe
Pojazdy o specjalnym przeznaczeniu
Pojazdy pożarnicze
Pojazdy samowyładowcze
Pojazdy służb technicznych
Pojazdy służby zdrowia
Przyczepki boczne
Samochody do wywożenia nieczystości stałych
Samochody pożarnicze opis
Samochody terenowe
Przyrządy i uchwyty
Elementy i mechanizmy mocujące
Elementy i mechanizmy pomocnicze
Elementy oporowe
Elementy ustalające położenie narzędzia
Elementy ustalające położenie przyrządu
Korpusy
Przyrządy do wytaczania
Uchwyty i przyrządy frezarskie
Uchwyty i przyrządy tokarskie i szlifierskie
Uchwyty i przyrządy wiertarskie
Zasady projektowania przyrządów i uchwytów
Przyrządy obróbkowe
CZĘŚCI DO PROWADZENIA NARZĘDZI
DOCISKI MIMOŚRODOWE
DOCISKI WIELOKROTNE
ELEMENTY PRZYRZĄDÓW
INNE ELEMENTY PRZYRZĄDÓW
KORPUSY PRZYRZĄDÓW
METODY PROJEKTOWANIA PRZYRZĄDÓW SPECJALNYCH
MOCUJĄCE ELEMENTY PRZYRZĄDÓW
NARZĘDZIA POMOCNICZE
PRZYRZĄDY DO FREZAREK I PRZECIĄGAREK
PRZYRZĄDY DO MOCOWANIA NARZĘDZI
PRZYRZĄDY DO USTAWIANIA I MOCOWANIA NARZĘDZI WIERTARSKICH
PRZYRZĄDY TOKARSKIE I SZLIFIERSKIE
PRZYRZĄDY WIERTARSKIE I WYTACZARSKIE
RODZAJE KORPUSÓW PRZYRZĄDÓW ORAZ STAWIANE IM WYMAGANIA
URZĄDZENIA DO URUCHAMIANIA ZACISKÓW
URZĄDZENIA KOPIUJĄCE
USTAWCZO-MOCUJĄCE URZĄDZENIA PRZYRZĄDÓW
WYKONANIE KORPUSÓW PRZYRZĄDÓW
ZACISKI ŚRUBOWE
ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI PRACY PRZEZ MECHANIZACJĘ PRZYRZĄDÓW
Silniki pojazdów samochodowych
Charakterystyczne wymiary silnika
Charakterystyka eksploatacyjna silnika
Chłodzenie cieczą
Chłodzenie powietrzem
Doprowadzenie paliwa
Doładowanie silników
Elementy mechanizmu rozrządu
Fazy rozrządu
Głowice
Kadłuby i głowice
Kadłuby silników chłodzonych cieczą
Kadłuby silników chłodzonych powietrzem
Komory spalania
Konstrukcja układu korbowego
Mechanizm korbowy
Mechanizm rozrządu
Nierównomierność biegu silnika
Paliwo i jego przygotowanie
Podstawowe zespoły silnika
Pompy wtryskowe
Problemy ruchu gazów
Prędkość obrotowa, moment obrotowy, moc
Regulacja intensywności chłodzenia
Regulatory prędkości obrotowej
Silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym
Silniki czterosuwowe z zapłonem samoczynnym
Silniki dwusuwowe
Silniki dwusuwowe z zapłonem samoczynnym
Silniki niekonwencjonalne
Silniki turbospalinowe
Silniki z wirujqcymi tłokami
Siły działające na mechanizm korbowy
Skład mieszanki palnej
Sprawność
Stopień sprężania
System olejenia ciśnieniowego
Systemy olejenia
Układ wylotowy
Układ zasilania gaźnikowego
Układ zasilania wtryskowego
Układy konstrukcyjne silników
Wtrysk paliwa i spalanie
Wtryskiwacze
Wyprzedzenie zapłonu
Wyrównoważanie silnika
Zadania i elementy składowe
Zadania i rodzaje układów zasilania
Zadania i systemy chłodzenia
Zadania stawiane silnikowi
Zadania układu olejenia
Zapłon mieszanki
Zasada budowy silnika
Zasadniczy podział silników spalinowych
Zasilanie silnika powietrzem
Zużycie paliwa
Stanowiska i urządzenia obsługowe
Technologia kadłubów
Technologia korbowodów
Technologia kół zębatych
Technologia naprawy
Technologia pierścieni tłokowych
Technologia tulei cylindrowych
Technologia tłoków
Technologia wałów korbowych
Technologia wałów rozrządu
Teoria ruchu samochodu
Bilans mocy
Dobór parametrów układu napędowego
Mechanika krzywoliniowego ruchu samochodu
Mechanika ruchu podczas hamowania
Opory bezwładności
Opory powietrza
Opory ruchu
Opory toczenia
Opory wzniesienia
Rozkład sił hamowania na poszczególne osie samochodu
Siła napędowa
Siły działające na samochód
Siły działające na samochód w ruchu krzywoliniowym
Stateczność ruchu samochodu
Własności ruchowe samochodu
Układ chłodzenia
Układ korbowy
Układ rozrządu
Układ smarowania
Układ zasilania i wydechu
Usprawnienia
Dodatkowe narzędzia i wyposażenie w części zamienne
Dokręcanie śrub i nakrętek w samochodzie
Lusterka zewnętrzne
Możliwość montowania zespołów
Pasy bezpieczeństwa
Pokrowce na siedzenia
Pokrowiec na samochód
Przystosowanie samochodu do spania
Spryskiwacz przedniej szyby
Urządzenia zabezpieczające samochód przed kradzieżą
Uwagi końcowe
Współzamienność niektórych części między modelami
Zaczep holowniczy do samochodów
Zamocowanie bagażnika na dachu i dopuszczalne obciążenie
Wiadomości ogólne
Całkowity błąd obróbki mechanicznej
Charakterystyka techniczna pojazdu
Charakterystyka techniczna samochodu
Charakterystyki silników
Czynniki wpływające na dokładność obróbki
Definicja pojazdu samochodowego
Dokładność kształtu i położenia
Dokładność obróbki
Dokładność wymiarów
Ekonomiczna dokładność obróbki
Gospodarcze znaczenie motoryzacji
Jakość powierzchni
Kryteria oceny gładkości powierzchni
Motoryzacja w Polsce
Ogólny układ konstrukcyjny
Oleje silnikowe
Pierwszy pojazd
Podział samochodów na zespoły
Podział silników
Pojęcia podstawowe
Porównanie silników dwusuwowych i czterosuwowych
Proces produkcyjny i proces technologiczny
Rodzaje produkcji w przemyśle budowy silników
Struktura geometryczna powierzchni
Układ konstrukcyjny
Usytuowanie silnika w samochodzie
Wskaźniki pracy silnika
Współczesny przemysł samochodowy
Zasadnicze elementy procesu technologicznego
Zasadnicze zespoły samochodu
Założenia konstrukcyjne
Wytwarzanie półfabrykatów
Właściwości jezdne
Docieranie nowego samochodu
Jak posługiwać się hamulcami w różnych warunkach atmosferycznych i drogowych
Jak powinien zachowywać się samochód w czasie jazdy i od czego to zależy
Jazda w mieście
Jazda w nocy
Jazda w trudnych warunkach drogowych i atmosferycznych
Jazda z przyczepą kempingową
Jazda zimą
Poznajmy swój samochód
Przygotowanie samochodu do jazdy
Przyspieszanie i wyprzedzanie
Rozmieszczenie bagażu i narzędzi w samochodzie
Wnioski praktyczne wynikające z charakterystyk pracy silników M-20 i S 21
Właściwości silnika M-20 i S 21
Zakup samochodu
Zakup samochodu używanego
Zużycie paliwa
Zasadnicze procesy obróbki
CHEMICZNO-MECHANICZNA OBRÓBKA METALI
CIĘCIE PÓŁFABRYKATÓW
DOCIERANIE OTWORÓW
DOCIERANIE ZEWNĘTRZNYCH POWIERZCHNI OBROTOWYCH
DOGŁADZANIE ZEWNĘTRZNE
ELEKTRYCZNE SPOSOBY OBRÓBKI METALI
GWINTOWANIE
GWINTOWANIE WEWNĘTRZNE
GWINTOWANIE ZEWNĘTRZNE
HONOWANIE
NACINANIE GWINTÓW ZEWNĘTRZNYCH
OBRÓBKA ZEWNĘTRZNYCH POWIERZCHNI OBROTOWYCH
OBRÓBKA OTWORÓW NARZĘDZIAMI ŚCIERNYMI
OBRÓBKA OTWORÓW NARZĘDZIAMI Z KRAWĘDZIAMI TNĄCYMI
OBRÓBKA PŁASZCZYZN ŚCIERNICAMI
OBRÓBKA NA AUTOMATACH TOKARSKICH
OBRÓBKA NA TOKARKACH
OBRÓBKA NA TOKARKACH REWOLWEROWYCH
OBRÓBKA NA UCHWYTOWYCH PÓŁAUTOMATACH TOKARSKICH
OBRÓBKA OTWORÓW SKRAWANIEM
OBRÓBKA PLASTYCZNA
OBRÓBKA PŁASZCZYZN
OBRÓBKA SKRAWANIEM
OBRÓBKA ZEWNĘTRZNYCH POWIERZCHNI OBROTOWYCH
PROSTOWANIE PÓŁFABRYKATÓW
PRZECIĄGANIE I PRZEPYCHANIE OTWORÓW
PRZECIĄGANIE PŁASZCZYZN
ROZTACZANIE I ROZWIERCANIE
SZLIFOWANIE GWINTÓW
WALCOWANIE GWINTÓW
WYKONANIE NAKIEŁKOW
WYWAŻANIE CZĘŚCI
Zasady kontroli
Zasady procesów technologicznych
Zasady projektowania oddziałów mechanicznych
Metody projektowania oddziałów mechanicznych
OBLICZANIE POTRZEBNEGO WYPOSAŻENIA ODDZIAŁU
OBLICZENIE ILOŚCI ROBOTNIKÓW
OBLICZENIE ILOŚCI ROBOTNIKÓW PRODUKCYJNYCH
OKREŚLENIE POWIERZCHNI DLA ROZMIESZCZENIA URZĄDZEŃ
OPRACOWANIE PROCESU TECHNOLOGICZNEGO
PROJEKTOWANIE DZIAŁÓW POMOCNICZYCH
ROZMIESZCZENIE URZĄDZEŃ W ODDZIAŁACH MECHANICZNYCH
URZĄDZENIA DO PODNOSZENIA I ŚRODKI TRANSPORTOWE
WARUNKI PRACY ODDZIAŁU I FUNDUSZ CZASU
Ogólne rozplanowane oddziałów
Ogólne zasady projektowania oddziałów
Organizacyjna i ekonomiczna część projektu