Jazda w mieście
Jazda w mieście staje się coraz bardziej uciążliwa; ciągle zwiększa się liczba pojazdów, a dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że nie wszyscy kierowcy przestrzegają przepisów ruchu. Częściowym środkiem zaradczym jest prawidłowa i kulturalna jazda, której podstawowe elementy są następujące:
poruszanie się ściśle po wyznaczonych pasach ruchu;
przestrzeganie sygnalizacji ulicznej;
dostosowanie prędkości samochodu do tempa ruchu miejskiego;
zbliżanie się do skrzyżowania z odpowiednią prędkością i po prawidłowym pasie;
sygnalizowanie kierunkowskazem w odpowiednim czasie o zamiarze zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy (trzeba przy tym upewnić się, że nie zajeżdżamy drogi innym pojazdom;
unikanie gwałtownego ruszania z dużym przyspieszeniem;
unikanie jazdy z nadmierną prędkością obrotową silnika;
unikanie naciskania pedału przyspieszenia w czasie postoju pod światłami;
umiejętne zamykanie drzwi pojazdu przy wysiadaniu;
unikanie jazdy „sportowej" w mieście.
Parkowanie pojazdu, zwłaszcza w centrum, już teraz stanowi problem. Parkować można równolegle do kierunku ruchu, pod pewnym kątem lub prostopadle. W przypadku parkowania równoległego należy zatrzymać się obok pojazdu, za którym chcemy parkować, zachowując odległość około 0,6 m z lewej strony tego pojazdu. Włącza się bieg wsteczny i w czasie cofania kręci kierownicą w prawo, przybliżając w ten sposób tył samochodu do krawężnika. Gdy prawe tylne koło będzie blisko krawężnika, kierownicę należy skręcić w lewo; w ten sposób zbliży się do krawężnika przednia część pojazdu. Opisany sposób jest najskuteczniejszy w przypadku niewielkich przestrzeni do parkowania między sąsiednimi pojazdami. Należy przy tym pamiętać, że ostre dojeżdżanie do krawężnika powoduje ocieranie boku opon z jednoczesnym uszkodzeniem obrzeża tarczy koła.
Parkowanie pod kątem i prostopadle do kierunku ruchu może być wykonane ruchem do przodu lub do tyłu. W obu przypadkach należy pamiętać, że zbyt wysoki krawężnik może być przyczyną uszkodzenia przedniej lub tylnej części samochodu. Uszkodzenia można uniknąć znając wielkość zwisu przedniego i tylnego oraz prześwitu (rys. 1.27).