Badania układów zasilania silników gaźnikowych
Przyrząd przedstawiony na rys. 7.9 umożliwia badanie pomp zasilających bez demontowania ich z samochodu. Wyposażony jest on w manometr, układ zaworków i zbiorniczek pomiarowy. W zależności od ustawienia zaworków przyrządem takim można sprawdzać ciśnienie robocze wytwarzane przez pompę, wydajność pompy oraz maksymalne ciśnienie wytwarzane przez pompę. Obserwując manometr można również kontrolować szczelność zaworków pompy. Tego typu przyrządy wykonuje się również często jako urządzenia stacyjne. Ich działanie jest takie samo, lecz badaną pompę wymontowuje się z samochodu i mocuje na stanowisku w specjalnym uchwycie.
Do badania stanu technicznego układów zasilania silników gaźnikowych stosowane są różnorodne stanowiska. Najczęściej spotykane są stanowiska wieloczynnościowe, umożliwiające kontrolę pracy różnych elementów układu zasilania. Składają się one jak gdyby z kilku zmontowanych razem stanowisk przeznaczonych do wykonywania poszczególnych prób.
Rysunek 7.10 przedstawia schemat stanowiska do badania pomp paliwowych. Zależnie od położenia zaworów 2, 3, 4 można mierzyć podciśnienie przed pompą, ciśnienie za pompą i wydajność pompy. Dzięki zastosowaniu bezstopniowej przekładni ciernej oraz urządzenia do pomiaru prędkości obrotowej wałka napędzającego wymienione parametry można mierzyć w funkcji prędkości obrotowej.
Na rys. 7.11 przedstawiono schemat urządzenia do sprawdzania szczelności g a ź n i k a oraz poziomu paliwa w komorze pływakowej przy roboczym ciśnieniu paliwa. Urządzenie to może być połączone w jedną całość ze stanowiskiem przedstawionym na rys. 7.10 i wówczas zamiast zamkniętego zbiornika paliwa z ręczną pompką powietrza może być wykorzystana elektryczna pompa paliwowa i zbiornik paliwa z tego stanowiska.
Na rys. 7.12 a i b przedstawiono dwa urządzenia do pomiaru przepustowości dysz paliwa metodami pomiaru bezpośredniego
i pomiaru względnego. Pomiar bezpośredni polega na określeniu ilości wody przepływającej przez dyszę w jednostce czasu. Pomiar względny polega na porównaniu przepustowości badanej dyszy z przepustowością dyszy wzorcowej. Urządzenia te mogą stanowić część uniwersalnego stanowiska do badania elementów układu zasilania silników gaźnikowych.