Właściwości jezdne
Własności użytkowe samochodu można w pełni wykorzystać tylko wtedy, gdy pozna się dobrze jego konstrukcję, obsługę i właściwości eksploatacyjne.
Siedząc historię produkcji samochodów FSO Warszawa można stwierdzić, że powstała duża rodzina tych samochodów, składająca się z odmiennych modeli nadwozi, typów silników i odmian zwanych ogólnie pochodnymi od danego modelu.
Samochody — modele 223 i 224 — przeszły dużą ewolucję począwszy od modelu M-20, a mimo to mają wiele części i zespołów wspólnych. Do najpoważniejszych zmian należy zaliczyć nowe nadwozie oraz wprowadzenie silnika S 21 obok M-20. Jest to szczególnie ważne zarówno dla producenta, jak i użytkownika, gdyż umożliwia znaczne ograniczenie asortymentu części zamiennych oraz ułatwia zorganizowanie odpowiedniego zaplecza obsługowo-naprawczego.
W całej rodzinie tych samochodów można wyróżnić dwa podstawowe nadwozia:
nadwozie kształtu kroplowego z ciągłą linią dach-bagażnik, z szybami płaskimi, obejmujące modele M-20, 201 i 202;
nadwozie z załamaną linią dach-bagażnik, z szybami panoramicznymi z tyłu i z przodu, obejmujące modele (203) 223 i (204) 224.
W oparciu o podstawowe modele wykonano modele pochodne, których konieczność budowy wynikła z zapotrzebowania odbiorców państwowych i prywatnych.
Podając w opisach technicznych modele pominięto 201P i 202P ze względu na niewielką ich liczbę, będącą w chwili obecnej w eksploatacji, natomiast modele 223A i 224A pominięto z tego względu, że ich nadwozia są analogiczne do kombi z następującymi różnicami: szyby boczne i tylna matowe; wyposażenie specjalne stanowią nosze, dwa foteliki, uchwyty do mocowania sprzętu lekarskiego, lampa sygnalizacyjna, syrena alarmowa, radiotelefon.
Mimo pewnych ogólnych zasad konstrukcji, według których budowane są wszystkie samochody, każdy model może mieć różne właściwości jezdne. W związku z tym zastosowanie dwóch typów silników wymaga odrębnego omówienia poszczególnych modeli.
W przypadku nadwozi omówione zostanie nadwozie modelu 223, jako podstawowe, z jednoczesnym podaniem różnic konstrukcyjnych
innych jego wersji oraz modelu 202. Znajomość ich budowy i sposobu obsługi umożliwi obsługę pozostałych wersji obecnie produkowanych. Nie wymaga specjalnego uzasadnienia stwierdzenie, że prawidłowe prowadzenie i eksploatacja samochodu to umiejętności zdobyte przede wszystkim przez zapoznanie się z jego budową i zasadami obsługi.
Nie można twierdzić, że każdy kierowca musi umieć sam w pełni obsługiwać i naprawiać swój samochód. Natomiast od każdego kierowcy wymaga się umiejętnego prowadzenia pojazdu i posiadania zawsze technicznie sprawnego samochodu. Ten ostatni warunek spełniony będzie wtedy, gdy kierowca będzie przestrzegać zaleceń i dotrzymywać terminów obsługi, podanych w instrukcji obsługi samochodu, którą każdy otrzymuje przy kupnie nowego samochodu.
Do wykonywania obsługi technicznej i napraw powołana została służba techniczna zaplecza motoryzacji z siecią stacji obsługi. Tym niemniej na każdym kierowcy spoczywa obowiązek sprawdzania stanu technicznego pojazdu przed rozpoczęciem jazdy i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, usunięcia ich we własnym zakresie, jeżeli jest to możliwe, lub dostarczenia samochodu do stacji obsługi.