Układ korbowy
Obsługa układu korbowego polega na dopilnowaniu wymiany we właściwym czasie panewek łożysk głównych i korbowych oraz ewentualnie pierścieni tłokowych i tłoków, okresowym sprawdzaniu ciśnienia sprężania w cylindrach, a także usuwaniu osadu węglowego (nagaru).
Pomiar ciśnienia sprężania (rys. 10.3) w cylindrach silnika powinien odbywać się po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy. Z silnika należy wykręcić wszystkie świece, a w otwór świecy spraw-
. dzanego cylindra wstawić końcówkę 3 manometru 1. Następnie całkowicie otworzyć przepustnicę gaźnika i na kilka sekund włączyć rozrusznik. W ten sposób mierzy się ciśnienie kolejno we wszystkich cylindrach. Jeżeli silnik jest w dobrym stanie technicznym, to wartość ciśnienia w poszczególnych cylindrach powinna mieścić się w grani-
cach przewidzianych normą fabryczną, a różnica ciśnień w poszczególnych cylindrach nie powinna przekraczać 10%.
Bardziej szczegółowe wiadomości na temat sprawdzania ciśnienia sprężania w cylindrach silnika podane są na str. 338, natomiast sposób usuwania osadu węglowego omówiono w poprzednim podrozdziale.