Dokładność wymiarów
W zakresie wymiarów średnic i długości pojęcie dokładności jest stosunkowo proste i zrozumienie go nie sprawia zasadniczych trudności. W przypadku, kiedy konieczne jest, aby wymiar rzeczywisty nie odbiegał zbytnio od wymiaru nominalnego (teoretycznego), należy wymiar nominalny na rysunku tolerować, tj. podać wymiary graniczne, między którymi powinien znaleźć się wymiar rzeczywisty przedmiotu.
W Polsce od 1 maja 1954 r. obowiązuje układ tolerancji średnic podany w normach PN/M-02201-02286 (przed tym obowiązywał układ tolerancji średnic oparty na międzynarodowym układzie ISA). 1) Układ ten obejmuje 10 klas dokładności wykonania. Klasy są oznaczone liczbami:
1, 2, 2a, 3, 3a, 4, 5, 7, 8, 9. Najwyższa dokładność jest określona klasą 1, najniższa — klasą 9.
W tabl. 4 podano przykłady stosowania poszczególnych klas dokładności w budowie szybkobieżnych silników spalinowych.
W przypadkach, gdy wymagana dokładność wykonania elementów silnika jest technicznie nieosiągalna lub ekonomicznie nieopłacalna przy danym wyposażeniu warsztatu, stosujemy selekcję polegającą na tym, że elementy danego zespołu wybrane według zawężonych tolerancji i odpowiednio ze sobą skojarzone dają w wyniku zespół o przepisowym działaniu. Wykonane z szerszymi tolerancjami elementy dzielimy na odpowiednią ilość grup wymiarowych o zawężonych tolerancjach i oznaczamy tym samym numerem lub kolorem grupy, które należy łączyć ze sobą, aby otrzymać założoną tolerancję pasowania i całkowitą zamienność. Zagadnienie zamienności selekcyjnej omówione zostanie szerzej w rozdziale „Montaż silnika".