Kadłub i głowica
Pozostawienie wody w układzie chłodzenia podczas mrozów jest częstą przyczyną pęknięć kadłuba silnika i uszkodzenia chłodnicy. Uszkodzony kadłub może być naprawiony tylko w zakładzie naprawczym. Niezbyt głębokie i rozległe pęknięcie można po odpowiedniej obróbce mechanicznej wypełnić żywicą epoksydową. W przypadku krótkich, niewielkich pęknięć na łatwo dostępnych powierzchniach zewnętrznych można stosować naprawę polegającą na kołkowaniu pęknięcia. W razie pęknięć osłabiających w zdecydowany sposób kadłub jedyną efektywną metodą naprawy jest spawanie elektryczne lub palnikiem acetylenowym.
Przegrzewanie silnika sprzyja odkładaniu się warstwy osadu na wewnętrznych powierzchniach bloku cylindrów. Osad usuwa się chemicznie przez płukanie kadłuba w specjalnych roztworach. Po płukaniu przeprowadza się sprężonym powietrzem próbę szczelności kadłuba.
Wszystkie uwagi na temat kadłuba dotyczą w równej mierze także głowic silników.
Stosowanie paliwa innego niż zaleca to instrukcja obsługi również może być powodem pęknięcia kadłuba lub głowicy.