FILTR PALIWA
Filtr paliwa zapobiega przedostawaniu się do gaźnika wraz z paliwem wszelkich zanieczyszczeń. Najbardziej Szkodliwe są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia mechaniczne. Zgrubne oczyszczenie paliwa następuje w filtrze siatkowym w zbiorniku. W celu dokładnego oczyszczania paliwa są stosowane filtry pływakowe lub z wkładem wymiennym i szklanym osadnikiem. Filtry te zwykle są instalowane przed pompą paliwa.
Filtr — odstojnik (rys. 7.3) znajduje się z reguły w przewodzie ssawnym pompy paliwa. Filtr składa się z kadłuba 6 i odstojnika 2, połączonych za pomocą trzpienia 3 i śruby 5. Wkład filtrujący 4 składa się z płytek blaszanych 9 o grubości około 0,15 mm. Każda płytka ma kilkanaście otworków 8 i nieco więcej występów 7 o wysokości około 0,05 mm. Paliwo przepływając między płytkami wkładufiltrującego, dociśniętymi sprężyną 1 pozostawia zanieczyszczenia o ziarnistości przekraczającej 0,05 mm.
Filtr paliwa z wymiennym wkładem (rys. 7.4) obecnie znacznie częściej jest stosowany w nowoczesnych samochodach niż filtr — odstojnik. Zasada oczyszczania paliwa w tym filtrze polega na wytrącaniu zanieczyszczeń oraz wody, a także wchłanianiu ich przez wkład. Paliwo napływające do filtru zmienia kierunek przepływu (rys. 7.4a) i zmniejsza przy tym szybkość. Wskutek tego woda oraz cięższe zanieczyszczenia mechaniczne opadają na dno osadnika. Pozostałe zanieczyszczenia zatrzymują się wewnątrz wkładu lub na zewnątrz, skąd są zmywane na dół strumieniem paliwa.