PRĄDNICA
Do najczęściej spotykanych niedomagań prądnicy zalicza się: oberwanie, międzyzwojowe zwarcia lub zwarcia na masę jej zwojów, zwarcia szczotek lub działek komutatora, a także iskrzenie szczotek, zaolejenie, opalenie i zużycie komutatora lub szczotek, niewłaściwe połączenie przewodów z zaciskami prądnicy i jej regulatora oraz zużycie łożysk.
Prądnicę z oberwanymi zwojami, międzyzwojowymi zwarciami i zwarciami zwojów z masą oraz ze zwartymi szczotkami lub działkami komutatora należy przekazać do naprawy w specjalistycznym warsztacie.
Iskrzenie szczotek powoduje opalenie komutatora i powstaje wskutek zmniejszonego ich nacisku na komutator. Powodem tego z kolei jest znaczne zużycie szczotek lub zacinanie się ich i osłabienie sprężyn trzymadeł. Współpraca opalonego i zużytego komutatora nawet ze szczotkami nowymi przyczynia się do wzmożonego ich iskrzenia. Komutator może być zaolejony wskutek nadmiernego smarowania łożysk. Przedwczesne zużycie i zacinanie się łożysk zwykle są przyczyną niedostatecznego ich smarowania i nadmiernie naciągniętego paska napędu prądnicy.
Wskutek niedostatecznego docisku szczotek, zaolejenia komutatora lub zbyt luźnego połączenia przewodów w zaciskach opory przepływu prądu wzrastają na tyle, że prąd ładowania może zmaleć do zera.