Badania zespołów
Zespoły samochodów zwykle bada się na stanowiskach. Rozróżniamy stanowiska do badania funkcjonalności i sta-
nowiska do badania trwałości.
Stanowiska do badania funkcjonalności zespołów służą do określania charakterystyk pracy mechanizmów oraz parametrów charakteryzujących prawidłowość ich działania. Dokonuje się na nich pomiarów sił, przesunięć, temperatury, hałaśliwości i innych wielkości umożliwiających ocenę pracy badanego zespołu. Najczęściej wielkości mierzone rejestruje się w funkcji czasu, co umożliwia wnikliwą analizę działania zespołów. Do stanowisk służących do badań funkcjonalności należą np. stanowiska do pomiaru momentu tarcia sprzęgła, hałaśliwości pracy zespołów układu napędowego, czasów synchronizacji (przy przełączaniu biegów), sprawności różnych mechanizmów, charakterystyki sprężystości elementów zawieszenia, charakterystyk ogumienia i wiele innych. Budowa tych stanowisk jest bardzo różnorodna i zależy od ich przeznaczenia.
Stanowiska do badań trwałości umożliwiają obciążenie badanego zespołu w sposób odwzorowujący rzeczywisty charakter obciążeń występujących podczas normalnej eksploatacji lub poddanie zespołu działaniu obciążeń zastępczych odpowiadających eksploatacji uintensywnionej. Są one najczęściej wyposażone w automatyczne urządzenia realizujące założony program pracy Stanowiska programuje się na podstawie wyników drogowych badań kompletnych pojazdów. Zaletą stanowiskowych badań trwałości zespołów w stosunku do badań drogowych jest skrócenie czasu prób oraz efekty ekonomiczne wynikające z badania tylko interesującego nas zespołu (zamiast badań drogowych całych pojazdów).
Stanowiskowym badaniom trwałości poddaje się najczęściej zespoły układu napędowego (skrzynie biegów, mosty napędowe, wały przegubowe itp.), zawieszenia pojazdów, mechanizmy kierownicze, a także kompletne nadwozia.