Sprawdzanie kątów ustawienia kół przednich oraz ich zbieżności
Zgodnie z instrukcją obsługi samochodów FSO Warszawa w czasie eksploatacji po przebiegu 500 ±100 km (OTD-1), 9000 + 200 km (OT-2), a następnie co 9000 km należy sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować ustawienie kół przednich, tzn. kąta nachylenia sworznia zwrotnicy do tyłu lub przodu, kąta pochylenia koła, maksymalnego kąta skrętu kół oraz zbieżności kół przednich. Ponadto sprawdzić i ustawić luz łożysk kół przednich, dokręcić nakrętki sworzni kulistych układu kierowniczego (zabezpieczone zawleczkami), dokręcić gwintowane tulejki mocujące osie dolnych ,wahaczy do poprzeczki ramy.
Czynności te związane są z określonymi parametrami technicznymi, zapewniającymi łatwość oraz stabilność prowadzenia samochodu, a tym samym bezpieczeństwo jazdy.
Do parametrów tych, kontrolowanych pod pełnym obciążeniem, zaliczamy:
kąt pochylenia koła, odnoszony do płaszczyzny pionowej równoległej do kierunku jazdy
kąt nachylenia sworznia zwrotnicy do tyłu lub przodu, zwany również kątem
wyprzedzenia od +0°45' do —0°20' (najwłaściwszy 0°15'), dopuszczalna różnica w pochyleniu prawego i lewego koła max 30'
0°±30' (najwłaściwszy 0°), dopuszczalna różnica kątów wyprzedzenia prawego i lewego koła max 30' miar z tyłu powinien być większy o l,3-f-3,0 mm od wymiaru z przodu.
Do pomiaru należy używać drążka rozsuwanego z podziałką. Po ustaleniu punktów pomiaru z przodu należy zaznaczyć kredą każdy z nich dwiema kreskami i wykonać pomiar. Następnie przetoczyć samochód do tyłu tak, aby te punkty znalazły się z tyłu w tej samej płaszczyźnie i bazując na nich wykonać pomiar. W przypadku otrzymania negatywnych wyników należy przystąpić do regulacji. W tym celu trzeba odkręcić cztery nakrętki (wyjąć zawleczki) śrub zaciskowych 1 (rys. 2.41), ustalających końcówki zewnętrznych poprzecznych drążków kierowniczych 2. Następnie należy nakręcać lub odkręcać kluczem do rur lewy i prawy drążek o jednakowy kąt na tyle, aby doprowadzić do prawidłowych wymiarów. Sprawdzić, czy po regulacji zbieżności koło kierownicy znajduje się w prawidłowym położeniu (poziomo ustawione ramiona koła kierownicy). Jeżeli przy położeniu kół do jazdy na wprost koło kierownicy jest skręcone w stosunku do wymaganego położenia, należy pokręcać oba drążki w tym samym kierunku o jednakową liczbę obrotów, aż do uzyskania prawidłowego położenia ramion kierownicy. Postępowanie takie jest słuszne pod warunkiem, że koło kierownicy jest prawidłowo osadzone na wale (rys. 2.42).
Ponownie skontrolować zbieżność kół i po stwierdzeniu prawidłowego ustawienia dokręcić nakrętki śrub zaciskowych 1 (rys. 2.41). Następnie zabezpieczyć zawleczkami.
Podczas pokręcania drążków kierowniczych przeguby kulowe mogą wychylać się do skrajnych położeń. W związku z tym przed skręceniem obejm należy przeguby kulowe ustawić współosiowo w końcówkach (gniazdach) w celu zapewnienia prawidłowej ich pracy.
Okresowość kontroli i regulacji przedniego zawieszenia, podana w instrukcjach obsługi, wynika z badań technologicznych prowadzonych przez producenta. Może jednak w praktyce okazać się, że trzeba przeprowadzić kontrolę przy mniejszym przebiegu międzyobsługowym.
Wynikać to może z wielu przyczyn, a między innymi:
warunków eksploatacyjnych (nawierzchnie),
nieprawidłowego parkowania (ostre dojeżdżanie do krawężników),
„rajdowe" jazdy na zakrętach itp.
Następujące objawy świadczą o zmianie parametrów technicznych przedniego zawieszenia:
zwiększone opory przy obracaniu koła kierownicy; samochód ciężko wchodzi w zakręty;
mała samoodwracalność kół przy powrocie do jazdy na wprost po wyjściu z zakrętu;
przyspieszone zużycie bieżnika opon przednich kół;
ściąganie samochodu na boki w czasie jazdy po prostej drodze.
W takim przypadku należy samochód przekazać do kontroli w stacji obsługi. Niewykonywanie w odpowiednim czasie potrzebnych regulacji jest oszczędnością pozorną, gdyż doprowadza to w konsekwencji do konieczności wykonania naprawy lub przedwczesnej wymiany ogumienia, co jest bardziej kosztowne.