WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE TULEI
Właściwości eksploatacyjne i długotrwałość silnika tłokowego w znacznym stopniu zależą od jakości wykonania tulei. Przez Komitet Normalizacyjny ZSRR została wydana norma GOST 655-52, w której ustalono warunki techniczne dotyczące tulei cylindrowych.
Główne wymagania techniczne dotyczące tulei cylindrowych ustalono, jak następuje:
a)tolerancje średnicy gładzi — wg 2 klasy dokładności w silnikach ciągnikowych i powyżej 2 klasy w szybkobieżnych silnikach samochodowych 1);
b)odchyłki od prawidłowego kształtu otworu (owal, stożek) — 0,015-^0,03 mm na całej długości tulei;
c)tolerancja średnic powierzchni zewnętrznych tulei mokrych (obrzeża ustawcze) — zwykle nie niżej 3 klasy dokładności, a tulei suchych — nie niżej 2 klasy;
d)bicie obrzeży ustawczych tulei mokrych względem gładzi — około 0,10 mm, a tulei suchych — 0,03-4-0,05 mm;
5) bicie czoła oporowego kołnierza względem gładzi — 0,02-=-0,03 mm.
Powierzchnia gładzi powinna być wykonana wg 9-=-10 klasy gładkości; powierzchnia obrzeży ustawczych wg 7—8 klasy gładkości.
Tuleje suche podobnie jak mokre hartuje się przed obróbką wykańczającą.
Twardość tulei przy hartowaniu głębokim zawiera się zwykle w granicach: 363-=-444 HB. Przy hartowaniu powierzchniowym prądami wysokiej częstotliwości twardość powierzchni gładzi wynosi 40-50 HRC.