Stabilizatory
Stosowanie sprężystych elementów za-
wieszenia powoduje, że podczas jazdy
na zakręcie lub pod działaniem innych sił bocznych nadwozia samochodów przechylają się w kierunku poprzecznym do kierunku ruchu. Daje się to odczuć szczególnie wyraźnie w szybkich samochodach osobowych oraz w dużych samochodach ciężarowych, których środek ciężkości usytuowany jest wysoko. W takich samochodach koniecznie jest stosowanie urządzeń zabezpieczających przed nadmiernymi przechyłami nadwozia — tzw. stabilizatorów.
W samochodach osobowych stosuje się najczęściej stabilizatory mechaniczne w postaci drążków7 skrętnych związanych z elementami prowadzącymi kól jednej osi (rys. 16.22). Skręcenie drążka jest proporcjonalne do różnicy ugięć prawego i lewego koła. Działanie stabilizatora zmniejsza różnice chwilowych obciążeń działających na elementy sprężyste jednej osi, a więc jak gdyby powoduje wzrost sztywności zawieszenia po stronie bardziej obciążonej oraz zmniejszenie sztywności zawieszenia po stronie mniej obciążonej.
W samochodach ciężarowych stosuje się czasem stabilizatory hydrauliczne, które spełniają te same zadania co stabilizatory mechaniczne, a ponadto wydatnie tłumią drgania nadwozia. Schemat działania stabilizatora hydraulicznego przedstawiono na rys. 16.23.