Wymagania eksploatacyjne, którym powinny odpowiadać samochody
Samochód jako miejsce pracy kierowcy powinien umożliwiać wykonywanie wszelkich czynności przy możliwie małym wysiłku włożonym przez kierowcę. Samochód powinien więc zapewniać: — łatwość prowadzenia — zależną od sprawności działania mechanizmów sterowania poszczególnymi zespołami, rozwiązania konstrukcyjnego kabiny kierowcy, możliwości regulacji fotela, widoczności, stosowania urządzeń wspomagających, liczby i rozmieszczenia wskaźników i urządzeń sygnalizacyjnych itp.;
— łatwość obsługi technicznej — zależną przede wszystkim od liczby zespołów wymagających obsługi oraz od łatwości dostępu do nich.
Aby samochód właściwie spełniał wymagania użytkowników, musi być dostosowany do warunków, w jakich ma być eksploatowany. Inne są wymagania dotyczące samochodów obsługujących wielkie budowy, inne autobusów miejskich, a jeszcze inne taksówek.
Samochody przeznaczone do pracy w ciężkim terenie powinny mieć silniki o dużej mocy, napęd na przednie i tylne koła, małe naciski jednostkowe kół na grunt (np. dzięki zastosowaniu niskociśnieniowych opon) oraz powinny być zwrotne. Samochody przeznaczone do przewozów na długich trasach powinny mieć dużą ładowność oraz powinny być przystosowane do jazdy z przyczepą. Podczas ich eksploatacji ważniejsza jest prędkość maksymalna niż zdolność do przyspieszania. Natomiast w pojazdach przeznaczonych do użytkowania w ruchu miejskim istotniejsza jest zdolność przyspieszania niż, nie wykorzystywana zwykle, prędkość maksymalna. Niekiedy samochód musi spełniać szczególne wymagania. Stąd powstał szereg pojazdów o specjalnej konstrukcji, przeznaczonych tylko do określonych zadań — samochody samowyładowcze, samochody-cysterny, furgony do przewozu mebli, pieczywa itp.