Organizacja pracy w stacjach obsługi technicznej
Stacją obsługi technicznej nazywamy osobne lub wydzielone pomieszczenie ze stanowiskami roboczymi, przeznaczone do wykonywania obsługi i napraw pojazdów.
W skład stacji wchodzą hale ze stanowiskami do obsługi i napraw pojazdów, warsztaty specjalizowane, magazyny oraz pomieszczenia biurowe i socjalne.
Zależnie od wielkości stacji stanowiska w halach obsługowo--naprawczych mogą mieć charakter uniwersalny lub mogą być przystosowane do wykonywania pewnych z góry określonych czynności. Zwykle im większa jest stacja obsługi, tym większy jest stopień specjalizacji stanowisk.
W dużych stacjach obsługi organizuje się niekiedy pracę metodą linii potokowych. Linię taką stanowi szereg odpowiednio rozmieszczonych stanowisk o dużym stopniu specjalizacji, połączonych systemem zmechanizowanego transportu. Warunkiem pracy linii jest jednakowy czas wykonywania operacji na każdym stanowisku. Obsługiwany pojazd przechodzi kolejno przez wszystkie stanowiska linii, przy czym wykonany zostaje pewien cykl czynności, związany z określonym rodzajem obsługi. Taka organizacja znajduje zastosowanie jedynie w stacjach wewnętrznego użytku, obsługujących tabor składający się z dużej liczby pojazdów jednego typu.
W mniejszych stacjach obsługi spotyka się stanowiska mycia i czyszczenia samochodów, smarowania i wymiany olejów, obsługowe, obsługowo-naprawcze, diagnostyczne itp.
Warsztaty specjalizowane, wchodzące w skład stacji obsługi, wykonują naprawy poszczególnych zespołów, podzespołów i części wymontowanych z samochodów oraz naprawę maszyn, urządzeń i narzędzi stacji. Zależnie od zakresu pracy stacja może być wyposażona w większą lub mniejszą liczbę warsztatów o szerszym lub węższym zakresie robót. Najczęściej spotyka się następujące warsztaty: ślusarsko-mechaniczny, blacharsko-spawalniczy, kowalski, naprawy urządzeń układu zasilania (paliwowego), naprawy ogumienia, elektrotechniczny, stolarsko-tapicerski oraz lakierniczy. Warsztaty powinny być wyposażone w sprzęt kontrolny umożliwiający ocenę jakości wykonywanych napraw.
Warsztaty powinny być usytuowane w pobliżu hal obsługo-wo-naprawczych i powinny mieć wygodne połączenie z poszczególnymi stanowiskami. Odnosi się to również do magazynów, które powinny być rozmieszczone w sposób ułatwiający właściwą współpracę z warsztatami i stanowiskami obsługowo-napraw-czymi.
Urządzenie magazynów jest ściśle związane z programem produkcyjnym stacji. Bez względu jednak na wielkość stacji urządzenie magazynów powinno być zgodne z obowiązującymi przepisami i powinno umożliwiać prawidłowe przechowywanie zespołów i części pojazdów oraz olejów i smarów.
Pomieszczenia biurowe i socjalne powinny zapewniać najwłaściwsza warunki pracy personelowi stacji oraz sprawne załatwianie interesantów.
Stosownie do struktury organizacyjnej stacji obsługi jej personel produkcyjny dzieli się na dwie grupy:
grupę obslugowo-naprawczą, zatrudnioną na stanowiskach pojazdów, wykonującą obsługę techniczną i naprawy taboru, tj. pracującą bezpośrednio przy samochodach;
grupę naprawczą, zatrudnioną w - warsztatach specjalizowanych, wykonującą czynności odpowiadające specjalizacji poszczególnych warsztatów.
W skład grupy obsługowo-naprawczej wchodzą monterzy samochodowi, pomocnicy, elektrycy samochodowi itp. Grupę tę dzieli się na brygady, którymi obsadza się zmiany.
W skład grupy naprawczej wchodzą pracownicy bardziej wyspecjalizowani, wyszkoleni w wykonywaniu węższego zakresu czynności.