Obsługa zawieszenia
Obsługa zawieszenia obejmuje przede wszystkim kontrolę stanu takich elementów, jak resory, amortyzatory, wahacze, stabilizatory, elementy połączeń poszczególnych części zawieszenia itp. Ponadto do obsługi zawieszenia należy okresowe smarowanie poszczególnych punktów wymienionych w instrukcji obsługi, a w niektórych pojazdach okresowe uzupełnienie ilości płynu w amortyzatorach. Podczas kontroli stanu zawieszenia należy zwrócić uwagę na stopień zużycia poszczególnych części, luzy w układzie oraz sprawdzić, czy wszystkie elementy są całe i nie wykazują śladów pęknięć lub odkształceń.
Sprawdzając resory szczególną uwagę zwraca się na sposób ich zamocowania oraz, jeżeli resor związany jest z ramą za pomocą ślizgaczy, na zużycie części pióra głównego resoru współpracującej z poduszką wspornika.
W przypadku stwierdzenia, że któryś z elementów zawieszenia jest uszkodzony lub wykazuje nadmierne zużycie, eksploatację pojazdu należy natychmiast przerwać, a uszkodzony element wymienić lub naprawić.
Do częstszych uszkodzeń zawieszenia należą pęknięcia piór resorowych. Szczególnie niebezpieczne jest pęknięcie pióra głównego, przenoszącego siły napędową i hamowania.
Do najszybciej zużywających się części zawieszenia należą sworznie resorowe i ich łożyskowanie. W przypadku stwierdzenia nadmiernych luzów zużyte części należy wymienić na nowe. Inną spotykaną niesprawnością jest zapieczenie się sworzni w tulejkach wskutek niewystarczającego smarowania. Zapieczone sworznie należy przemyć i nasmarować.
Smarowanie elementów zawieszenia wykonuje się zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi. Istnieją pojazdy, których zawieszenie dzięki zastosowaniu łożysk samosmarujących w ogóle nie wymaga smarowania. W większości samochodów elementy zawieszenia wymagają jednak okresowego smarowania. Do tego celu zwykle używa się smaru stałego, który wtłacza się przez odpowiednio rozmieszczone smarowniczki. Pióra resorów i ślizgacze smaruje się smarem stałym, grafitowym. Przed smarowaniem należy oczyścić powierzchnię piór oraz przepłukać je naftą. Jeżeli pióra resorów smaruje się bez ich rozbierania, należy całkowicie odciążyć resory i przepłukać pióra silnym strumieniem wody. Resory chronione pokrowcami smaruje się rzadziej.
Obsługa amortyzatorów polega na sprawdzeniu ich zamocowania, przestrzeganiu czystości oraz (w niektórych typach amortyzatorów) uzupełnianiu lub wymianie płynu. Poziom płynu powinien sięgać otworów wlotowych. Przy dolewaniu lub wymianie płynu należy uważać, aby żadne zanieczyszczenia nie przedostały się do węntrza amortyzatora. Zmieniając płyn, po usunięciu starego płynu, należy kilkakrotnie przepłukać amortyzator benzyną.