Korygowanie ciężaru tłoków
Wahanie ciężaru poszczególnych tłoków wielocylindrowych silnika szybkobieżnego bardzo niekorzystnie oddziałuje na wyrównoważenie mechanizmu korbowego. Różnice
ciężarów tłoków powstają w wyniku pozostawienia nieobrobionych powierzchni wewnętrznych; dopuszczalna wielkość tych różnic waha się zwykle w granicach 0,5f2% ciężaru tłoka.
Korygowanie ciężaru tłoków odbywa się przez usunięcie odpowiedniej ilości metalu w ściśle określonym na rysunku miejscu, najczęściej na wewnętrznej stronie części nośnej lub na piastach sworznia. Usuwanie zbytecznego metalu może odbywać się przez wytaczanie lub frezowanie na tokarkach lub frezarkach ogólnego przeznaczenia. Taki sposób jest jednak mało dokładny i bardzo ciężaru tłoków silników samochodowych pracochłonny, ponieważ połączony jest z kilkakrotnym ważeniem i mocowaniem na obrabiarce. W tym przypadku korygowanie ciężaru wykonuje się z odchyłkami większymi od podanych w warunkach
technicznych, natomiast przeprowadza się dodatkowo podział tłoków według ciężaru na kilka grup.
Bardziej wydajne jest korygowanie ciężaru tłoka na specjalnie do tego celu przeznaczonych obrabiarkach. Przykładem takiej obrabiarki może być półautomat, którego schemat pokazano na rys. 283, a widok ogólny na rys. 284. Korygowanie ciężaru tłoka przeprowadza się na tej obrabiarce w sposób następujący. Ważąc tłok na wadze umieszczonej obok obrabiarki (widocznej z prawej strony rys. 284) wyznacza się nadwyżkę ciężaru tłoka. Następnie ustawia się mechanizm wagowy obrabiarki odpowiednio do wyników poprzedniego ważenia, po czym zamocowuje się tłok na obrabiarce
w sposób pokazany na rys. 283 (ustalając na zewnętrznej powierzchni części nośnej i dociskając mimośrodem 1 za pośrednictwem dźwigni 2). Od dołu dosuwa się do tłoka wrzeciono 3 z nożami 4, które skrawają odpowiednią ilość materiału na wewnętrznej stroni. _> części nośnej. Wióry poprzez lejek 5 trafiają na szalkę mechanizmu wagowego. W chwili, gdy ciężar wiórów osiągnie wielkość ustaloną poprzednio w wyniku ważenia, następuje rozłączenie styków wyłącznika napędu wrzeciona. Tolerancje ciężaru tłoków korygowanych na tych obrabiarkach wynoszą 2 G. Wydajność obróbki dochodzi do 120 sztuk na godzinę.
Schemat innej obrabiarki specjalnej do korygowania ciężaru tłoków pokazano na rys. 285. W danym przypadku tłok w zależności od swego ciężaru ustawia się na określonej wysokości, po czym następuje blokowanie urządzenia w tym położeniu. Rozwiertak do usuwania nadmiaru metalu dosuwany jest do dołu zawsze na tę samą wysokość. Zatem cięższy tłok ustawia się niżej i tym samym następuje skrawanie większej ilości metalu na większym odcinku. Wydajność tej obrabiarki wynosi około 150 sztuk na godzinę.
Korygowanie ciężaru powinno odbywać się zasadniczo* w końcowej fazie obróbki tłoka. Jednak ze względu na możliwość odkształcenia tłoka pod działaniem zacisku i sił skrawania występujących przy tej operacji oraz ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia po obróbce wykańczającej, w wielu wytwórniach korygowanie ciężaru przeprowadza się przed ostateczną obróbką części nośnej i otworu na sworzeń.
W niektórych wytwórniach nie stosuje się korygowania ciężaru tłoków ze stopów aluminium, lecz po zakończeniu obróbki przeprowadza się ich podział w zależności od ciężaru na kilka grup. Sposób ten nie jest korzystny ze względu na to, że nie zapewnia zamienności przy montażu i naprawach silnika.