Sprawdzenie gaźnika
Bez zdejmowania gaźnika z silnika przeprowadza się tylko pomiar poziomu paliwa w jego komorze pływakowej. Jest to badanie bardzo istotne, gdyż zbyt wysoki poziom paliwa powoduje nadmierne wzbogacenie mieszanki i nadmierne zużycie paliwa, natomiast zbyt niski poziom uniemożliwia pracę podczas wzrostu obciążenia z powodu nadmiernie ubogiej mieszanki.
Pomiar przeprowadza się za pomocą specjalnego wskaźnika, który składa się z rurki szklanej z naciętą skalą milimetrową, elastycznego przewodu i gwintowanej końcówki. W większości gaźników poziom paliwa w komorze pływakowej zawiera się w granicach 15-^-19 mm, ale niekiedy sięga do 22 mm. Aby sprawdzić poziom paliwa bez rozbiórki gaźnika i zdejmowania go z silnika, należy wykręcić śrubę pod którąkolwiek dyszą i na jej miejsce wkręcić końcówkę z przewodem i wyskalowaną rurką.
Rurkę należy ustawić tak, aby zero podziałówki znalazło się naprzeciwko płaszczyzny styku kadłuba gaźnika z pokrywą. Następnie należy uruchomić silnik i umożliwić mu pracę na biegu jałowym lub nie uruchamiając silnika pompować paliwo ręczną dźwignią (ewentualnie obracać wał korbowy rozrusznikiem) i odczytać na podzia-łówce wysokość poziomu paliwa H (rys. 13.2). Będzie to właściwa wartość, gdyż wskaźnik i komora pływakowa są naczyniami połączonymi.
Omawiany wskaźnik wraz z kompletem łączników wchodzi w skład wyposażenia urządzenia do kontroli i regulacji elementów gaźniko-wego układu zasilania, typ UG-2 (produkcji krajowej). Urządzenie to (rys. 13.3) ponadto umożliwa przeprowadzenie następujących badań:
przepustowości dysz,
podciśnienia ssania i ciśnienia tłoczenia pompy paliwa,
wydajności pompy paliwa,
szczelności zaworków pampy paliwa i zaworu iglicowego komory pływakowej,
określenie charakterystyki sprężyny przepony pompy paliwa.
Do badań tych na urządzeniu UG-2 musi być jednak zdjęty zarówno gaźnik, jak i pompa paliwa.