Obsługa codzienna
Obsługę codzienną stanowią czynności wykonywane codziennie w dniu pracy pojazdu w celu zapewnienia jego sprawności technicznej. Obsługa OC polega na skontrolowaniu sprawności pojazdu oraz stanu technicznego poszczególnych jego zespołów i podzespołów ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Obsługę OC należy wykonywać w zależności od warunków eksploatacji w miejscu stałego lub okresowego garażowania pojazdu przed wyjazdem do pracy i po powrocie do miejsca garażowania. Zakres czynności obsługi codziennej obejmuje:
czynności zdawczo-odbiorcze,
pozostałe czynności obsługowe.
Czynności zdawczo-odbiorcze w zakresie silnika i jego osprzętu obejmują przed wyjazdem do pracy:
sprawdzenie stanu paliwa w zbiorniku,
sprawdzenie stanu i uzupełnienie (w razie potrzeby) oleju w silniku, cieczy chłodzącej oraz sprawdzenie szczelności kurków spustowych cieczy chłodzącej,
— uruchomienie silnika i sprawdzenie ciśnienia oleju oraz działania prądnicy.
Czynności zdawczo-odbiorcze w zakresie silnika i jego osprzętu obejmują po powrocie z pracy:
uzupełnienie stanu paliwa w zbiorniku,
wypełnienie odpowiedniego dokumentu i przekazanie pojazdu do stacji obsługi, jeżeli stwierdzone zostały usterki lub jeżeli nadszedł termin obsługi okresowej.
Pozostałe czynności obsługowe obejmują czynności porządkowe oraz czynności przeglądowo-kontrolne, określone w instrukcji fabrycznej, wykonywane przez oględziny zewnętrzne, a mające na celu wykrycie usterek i uszkodzeń pojazdu. Czynności zdawczo-odbiorcze powinny być wykonywane wyłącznie przez kierowcę, bez względu na stosowaną w poszczególnych jednostkach organizację wykonywania obsługi OC. Pozostałe czynności obsługowe mogą być wykonywane w całym lub częściowym zakresie przez kierowcę lub pracowników stacji obsługi.
Wykonywanie czynności zdawczo-odbiorczych przed wyjazdem oraz uznanie pojazdu za sprawny technicznie i gotowy do wyjazdu w danym dniu kierowca stwierdza podpisem w karcie drogowej wystawionej na ten dzień pracy. Jeżeli pojazd jest odbierany przez kierowcę ze stacji obsługi po wykonaniu obsługi technicznej, uznanie pojazdu za sprawny technicznie powinno być potwierdzone przez upoważnionego pracownika stacji obsługi w dokumencie, na podstawie którego pojazd jest przekazywany do eksploatacji.