Kontrola wałów korbowych
Przed przystąpieniem do obróbki wałów korbowych zwykle w oddziale mechanicznym przeprowadza się kontrolę prawidłowości kształtu półfabrykatu (np. współosiowość czopów, prostopadłość kołnierza do osi czo
pów głównych itp.). Do tej operacji stosuje się zwykłe przyrządy, w których wał umieszcza się na pryzmach i sprawdza za pomocą szablonów. W przypadku stwierdzenia odchyłek od zadanego kształtu półfabrykat poddaje się prostowaniu.
Do najistotniejszych operacji kontroli wałów korbowych zaliczyć należy:
1)oględziny zewnętrzne i badanie na defektoskopie w celu wykrycia ewentualnych wad powierzchniowych i ukrytych wad materiałowych;
sprawdzenie średnic czopów głównych i korbowodowych, czopów końcowych i kołnierza;
sprawdzenie liniowych wymiarów wału: długości czopów głównych i korbowodowych, wzajemnego ich rozmieszczenia na długości wału oraz grubości kołnierza;
sprawdzenie bicia czopów i powierzchni czołowej kołnierza względem skrajnych czopów głównych;
sprawdzenie rozstawienia kątowego czopów korbowodowych, promienia wykorbienia oraz równoległości osi czopów głównych i korbowodowych.
W produkcji seryjnej sprawdzanie średnic i wymiarów liniowych wału dokonywane jest za pomocą mikrometrów lub stałych sprawdzianów, natomiast sprawdzanie prawidłowości wzajemnego położenia poszczególnych powierzchni odbywa się przy użyciu przyrządów zaopatrzonych w czujniki zegarowe.
W produkcji masowej do kontroli wałów korbowych stosowane są specjalne przyrządy elektryczne umożliwiające znaczne skrócenie czasu kontroli i podniesienie jej dokładności. W przypadku prawidłowego wykonania całego wału zapala się na tablicy duża lampka zielona, natomiast w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych odchyłek poszczególnych wymiarów zapalają się odpowiednie lampki czerwone.