Układ zasilania i wydechu
Układ zasilania silnika jest to zespół urządzeń i przewodów doprowadzających paliwo oraz powietrze i wytwarzających z nich mieszankę palną. Do układu zasilania zalicza się zwykle także przewody wydechowe i tłumik wydechu spalin ze względu na to, że przewód ssący stanowi' często jedną całość z przewodem wydechowym.
Układ zasilania powinien zapewniać:
możliwie najniższe zużycie paliwa,
odpowiednie właściwości dynamiczne samochodu,
niezawodność działania i dużą trwałość silnika,
niezawodność działania poszczególnych elementów układu, łatwość ich obsługi oraz naprawy,
ograniczoną emisję związków szkodliwych dla zdrowia.
Ostatni warunek do niedawna nie był brany pod uwagę przez producentów silników. Obecnie jednak jest on bardzo istotny, gdyż według obowiązujących norm międzynarodowych wydzielanie tlenku węgla z układu wydechowego podczas pracy silnika na biegu jałowym nie może przekraczać 4,5°/o objętości spalin.
Ze względu na funkcjonalność poszczególnych urządzeń i przewo
dów gaźnikowy układ zasilania (rys. 7.1) dzieli się na trzy zasadnicze części:
doprowadzenie paliwa: zbiornik, filtr, pompa i przewody,
doprowadzenie powietrza: filtr, przewód i tłumik szmerów ssania,
wytworzenie i doprowadzenie mieszanki: gaźnik i przewód ssący. Zwykle układ zasilania silnika gaźnikowego (rys. 7.1) składa się ze
zbiornika paliwa 1, filtru paliwa 2, filtru powietrza 5, pompy paliwa 4, gaźnika 7, przewodów ssącego 8 i wydechowego 9, tłumika szmerów ssania 6, tłumika wydechu 10, czujnika i wskaźnika poziomu paliwa w zbiorniku oraz przewodów paliwa 3.
Pod wpływem podciśnienia, wytwarzanego przez pompę, paliwo ze zbiornika 1 przez filtr 2 przewodami 3 napływa do pompy paliwa 4, skąd jest tłoczone do gaźnika 7. W gaźniku paliwo zostaje rozpylone na drobne cząstki, częściowo odparowuje i jednocześnie miesza się z powietrzem, które napływa z zewnątrz przez filtr 5. W wyniku tego powstaje mieszanka paliwa, tj. mieszanka powietrza i paliwa w postaci par paliwa i rozproszonych w powietrzu drobnych cząstek paliwa. Wskutek podciśnienia, wytwarzanego przez tłoki podczas suwów ssania, mieszanka paliwa z gaźnika 7 przewodem ssącym 8 doprowadzana jest do cylindrów silnika. Gazy spalinowe są odprowadzane do atmosfery przez przewód wydechowy 9 i tłumik wydechu 10.