Zaczep holowniczy do samochodów
Bardzo często użytkownicy samochodów pragną dostosować samochód do ciągnięcia przyczepki kempingowej lub transportowej. W samochodach Warszawa jest to możliwe, gdyż konstrukcja w pełni temu odpowiada.
Przedstawiony na rysunku 3.9 zaczep holowniczy oznaczony symbolem HK S50.030 został opracowany w FSO na zlecenie Ośrodka Pre-dom, który podjął się ten problem rozwiązać generalnie i wprowadzić zaczep holowniczy do sprzedaży.
Zaczep jest wykonany jako konstrukcja rurowa, spawana. Mocuje się go do nadwozia dwiema istniejącymi śrubami M 12, z podkładkami sprężystymi w miejscu przedniego mocowania wsporników tylnego zderzaka oraz dwiema śrubami M 10 X 85 — 5D — ocynkowanymi (PN-58/M-82109) z nakrętkami, podkładkami sprężystymi, poprzez nakładki z blachy grubości 3 mm, obejmujące od dołu i góry usztywnienie podłogi.
Dodatkowo każda z nakładek dolnych mocowana jest do podłogi dwiema śrubami M 6 X 16-5D cynk (PN-58/M-82117) z nakrętkami, podkładkami płaskimi i sprężystymi.
Na rysunku 3.10 pokazana jest wiązka przewodów, o którą musi być uzupełniona instalacja elektryczna samochodu ciągnącego przyczepę. Łącze instalacji elektrycznej samochodu i przyczepy mocuje się po lewej stronie pasa tyłu nadwozia w odległości 350 mm od osi samochodu i 195 mm od dolnej krawędzi pasa tyłu.
Samochody Warszawa 223 i 224 mogą ciągnąć przyczepy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
800 kG w przypadku gdy przyczepa jest wyposażona w hamulce (np. najazdowe),
500 kG, gdy przyczepa nie ma hamulców.
Masa przyczepy gotowej do drogi powinna być rozłożona w taki sposób, by nacisk na zaczep holowniczy nie był większy niż 50 kG. Z kolei nacisk ten nie powinien być mniejszy niż 40 kG ze względu na poprawność współpracy układu samochód — przyczepa.
Holowanie przyczepy można rozpocząć nie wcześniej jak po przebiegu 3000 km, tzn. po dotarciu samochodu. Nieprzestrzeganie tego warunku powoduje utratę gwarancji. W związku z tym hak holowniczy instaluje się po okresie docierania. Przebieg samochodu z przyczepą nie powinien być większy niż 20°/o ogólnego przebiegu samochodu z uwagi na to, że dodatkowe obciążenia mają ujemny wpływ na trwałość zespołów samochodu.
Poza powyższymi warunkami należy pamiętać, że:
przyczepa holowana przez samochód musi odpowiadać przepisom Kodeksu Drogowego w zakresie oznakowania, oświetlenia, wymiarów, sposobu łączenia z samochodem ciągnącym itp.;
ułożenie bagażu wewnątrz przyczepy musi wykluczać jego przemieszczanie się w czasie jazdy, a i ponadto powinno uwzględniać wymagania odnośnie nacisku na hak;
zużycie paliwa dla samochodu z przyczepą jest podwyższone, co trzeba uwzględniać przy dłuższych trasach.