ZBIORNIK PALIWA
Zbiornik paliwa (rys. 7.2) służy do magazynowania w samochodzie zapasu paliwa na określony zasięg pojazdu (zwykle 300-r-500 km). Zbiorniki są wykonywane z blachy stalowej, a ich powierzchnia wewnętrzna jest zabezpieczana przed korozją powłoką cynku, ołowiu lub lakieru. W ostatnich latach spotyka się w samochodach osobowych zbiorniki z tworzyw sztucznych. Liczba zbiorników, ich kształt i rozmieszczenie zależą od rodzaju i przeznaczenia pojazdu. W samochodach osobowych zbiornik najczęściej jest umieszczony pod podłogą bagażnika lub w tylnym błotniku. W samochodach ciężarowych — pod skrzy-
nią ładunkową lub pod siedzeniem kierowcy. Samochody ciężarowe i autobusy zaopatrzone są często w dwa lub trzy zbiorniki.
Duże zbiorniki mają zwykle przegrody tłumiące falowanie, przelewanie się i pienienie paliwa. W najniższym punkcie zbiornika zwykle umieszczony jest korek spustowy, po odkręceniu którego usuwa się zanieczyszczenia. Króoiec wlewowy najczęściej jest zaopatrzony w siatkę metalową, służącą jako zgrubny filtr paliwa. Oprócz tego zwilżona paliwem siatka zabezpiecza przed przedostawaniem się wody oraz utrudnia przedostanie się płomienia w przypadku pożaru. Pokrywa wlewu zaopatrzona jest zwykle w dwa zawory. Jeden umożliwia dopływ powietrza na miejsce zużytego paliwa, drugi zaś otwiera się w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia w zbiorniku, np. wskutek nagrzania. Przewód do pobierania paliwa jest umieszczony zwykle nad dnem zbiornika na wysokości 10-4-20 mm. W celu uniknięcia zassania wody lub zanieczyszczeń stosuje się dodatkowy filtr siatkowy, który zabezpiecza wlot do rurki.
Rezerwa paliwa, stosowana w niektórych samochodach, umożliwia przejechanie około 50 km po wyczerpaniu się zasadniczego zapasu paliwa. Rezerwa paliwa mieści się w dodatkowym zbiorniku (rzadko) lub w wydzielonej komorze zbiornika głównego. Rezerwę może stanowić również paliwo znajdujące się poniżej wlotu do rurki pobierającej paliwo i wówczas zasysane jest dodatkowym przewodem, umieszczonym nad samym dnem zbiornika.
Na rysunku 7.2 pokazano wskaźnik poziomu paliwa (zamocowany do górnej części zbiornika) typu mechanicznego. W nowoczesnych samochodach są stosowane niemal wyłącznie elektryczne wskaźniki poziomu paliwa, które działają tylko przy włączonej instalacji elektrycznej.
Typowy wskaźnik poziomu paliwa składa się z czujnika (nadajnika) i właściwego wskaźnika, umieszczonego na tablicy rozdzielczej. Czujnik i wskaźnik są połączone ze sobą d z akumulatorem szeregowo. Czujnik składa się z pływaka i opornika suwakowego. Jeden koniec opornika jest połączony z masą, a drugi z cewkami wskaźnika. Wskutek zmiany poziomu paliwa pływak przemieszcza suwak opornika, powodując przez to zmianę oporu elektrycznego. Wskaźnik składa się z dwóch cewek ustawionych w stosunku do siebie pod kątem 90°. W punkcie przecięcia osi cewek jest umieszczony Tuchomy rdzeń ze wskazówką, która przesuwa się po podziałówce w lewo lub w prawo, zależnie od wielkości oporu elektrycznego.