Podział silników
Silnik jest to maszyna, która dostarcza energii mechanicznej kosztem doprowadzonej do niej energii innego rodzaju. Zależnie od rodzaju doprowadzonej energii rozróżnia się silniki cieplne, powietrzne, elektryczne i inne.
Silniki cieplne wytwarzają energię mechaniczną dzięki energii cieplnej uzyskiwanej w procesie spalania paliwa. Do tej grupy należą silniki o spalaniu zewnętrznym oraz silniki o spalaniu wewnętrznym.
Silniki o spalaniu zewnętrznym, nazywane również silnikami parowymi, to takie, w których spalanie paliwa odbywa się poza silnikiem — w palenisku kotła. Wytworzona w kotle para wodna jest dostarczana do silnika jako czynnik roboczy. Do napędu samochodów silniki te stosowane są tylko w nielicznych przypadkach.
W silnikach o spalaniu wewnętrznym, nazywanych również silnikami spalinowymi, proces spalania paliwa odbywa się wewnątrz silnika. Zamiana energii cieplnej na mechaniczną następuje w samym silniku, a czynnikiem roboczym są spaliny. Silniki o spalaniu wewnętrznym (spalinowe) dzielą się na tłokowe, turbinowe, odrzutowe.
Do napędu przeważającej większości samochodów są stosowane tłokowe silniki spalinowe. W wielu wytwórniach czynione są doświadczenia i próby zastosowania silników turbinowych do napędu samochodów. Silniki odrzutowe do napędu samochodów nie są stosowane.
Według sposobu zapłonu mieszanki paliwa z powietrzem tłokowe silniki spalinowe dzielą się na:
silniki o zapłonie elektrycznym (iskrowym),
silniki o zapłonie samoczynnym (wysokoprężne).
Większość samochodów ciężarowych i autobusów jest wyposażona w silniki o zapłonie samoczynnym, natomiast większość samochodów osobowych — w silniki o zapłonie elektrycznym.
Wszystkie tłokowe silniki spalinowe mają pewne charakterystyczne mechanizmy i układy, które niezależnie od rodzaju konstrukcji spełniają takie same zadania. Mechanizm, który zmienia ruch posuwisto--zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego, nazywa się układem korbowym. Mechanizm sterujący wlotem mieszanki do cylindra i wylotem spalin z cylindra nazywa się układem rozrządu. Praca układu rozrządu jest ściśle powiązana z pracą układu korbowego. Oprócz tego każdy silnik tłokowy ma takie układy pomocnicze, jak: zasilania, smarowania i chłodzenia.
Cykl procesów fizyko-chemicznych, powtarzających się stale w tej samej kolejności w cylindrze silnika, nazywa się cyklem pracy. Cykl pracy obejmuje: napełnienie cylindra materiałem pędnym, sprężenie, zapalenie i spalenie materiału pędnego, rozprężenie spalin i w wyniku tego uzyskanie pracy użytecznej oraz opróżnienie cylindra z gazów spalinowych.
Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego może trwać przez cztery kolejne suwy tłoka, co odpowiada dwom pełnym obrotom wału korbowego, lub przez dwa kolejne suwy tłoka, a więc jeden pełny obrót wału korbowego. W związku z tym tłokowe silniki spalinowe można podzielić według sposobu pracy na:
czterosuwowe,
dwusuwowe.
Zdecydowana większość stosowanych do samochodów tłokowych silników spalinowych o zapłonie elektrycznym to silniki czterosuwowe.