Prądnica i regulator prądnicy
Prądnica zastosowana w samochodach Warszawa jest typu P 20b i ma napięcie znamionowe 12 V.
Kontrola czystości. Prądnica jest narażona na zanieczyszczenia kurzem i pyłem zużywających się szczotek, a niekiedy nadmierną ilością oleju w łożyskach. Wnętrze co pewien okres należy przedmuchiwać sprężonym powietrzem lub ręczną .pompką, po zdjęciu opaski przykrywającej szczotki. Zanieczyszczony komutator czyści się szmatką zmoczoną w czystej benzynie. W przypadku trudności w usunięciu zanieczyszczeń, należy oczyścić go bardzo drobnym papierem ściernym. Po tej operacji należy prądnicę i przedmuchać powietrzem.
Kontrola szczotek. Szczotki węglowe po zużyciu o 6 mm należy wymienić na nowe, fabryczne, polecane przez wytwórcę i dostosowane do typu prądnicy (długość nowej szczotki wynosi 23 mm). Nacisk sprężyny szczotki powinien wynosić 960-^-1440 G (rys. 2.63). Szczotka powinna całą powierzchnią przylegać do komutatora i lekko, jednak bez zbytniego luzu, poruszać się w swym uchwycie. W przypadku,gdy szczotki nie przylegają całą powierzchnią do komutatora, należy dotrzeć je w następujący sposób (rys. 2.64).
Komutator owija się paskiem papieru ściernego i cały twornik wstawia się do łożyska pokrywy ze szczotkotrzymaczami, którą mocuje się trwale w imadle. W szczotkotrzymacze wstawia się docierane szczotki, dociska się je sprężynkami do papieru ściernego i twornik kręci ręką zgodnie z kierunkiem pracy prądnicy. W taki sam sposób postępuje się ze szczotkami używanymi lub takimi, których powierzchnia i legła uszkodzeniu.
Sprawdzenie połączeń. Do zacisków prądnicy podłączone są trzy przewody łączące ją z regulatorem. Przewody zakończone są wlutowanymi końcówkami.
W celu uniknięcia pomyłek przewód prądowy ma śrubę i końcówkę M 6, a przewód wzbudzenia M 5. Trzeci przewód, wykonany jednocześnie jako oplot zabezpieczający, umocowany jest do korpusu prądnicy i regulatora.
Stan zacisków (czystość i dokręcenie) należy sprawdzać co 5000 km przebiegu samochodu. Poza tym należy wyregulować naciąg paska klinowego. Regulując naciąg paska należy jednocześnie sprawdzić, czy nakrętki śrub mocujących prądnicę i wspornik prądnicy są dokręcone.
W związku z tym, że zdarzały się przypadki pękania wsporników prądnicy, od roku 1969 została wprowadzona zmiana na nowy wspornik odlewany (nr katalogowy 20-3701030-5). Nowy wspornik pasuje do starych typów silników bez wykonywania przeróbek.
Regulator w zasadzie nie wymaga żadnej obsługi, jednak w odstępach co 5000 km należy skontrolować stan zacisków przewodów instalacji (zanieczyszczone styki należy oczyścić, a słabo dokręcone — dokręcić) oraz dokręcenia regulatora do masy samochodu (podstawa regulatora powinna być solidnie przymocowana do oblachowania nadwozia). Regulator należy chronić przed uszkodzeniem mechanicznym oraz przed zawilgoceniem. Jest to szczególnie szkodliwe przy eksploatowaniu samochodu w okresie zimowym, gdy jezdnie są posypywane solą. W tym przypadku słona woda jest dobrym przewodnikiem prądu i może spowodować zwarcie w regulatorze. Wszelkiego rodzaju regulacje i naprawy należy zlecić wyspecjlizowanej stacji obsługi.