Stopniowe skrzynki biegów z przekładniami
Stopniowe skrzynki biegów o osiach o-
bracających się to skrzynki z planetar-
nymi przekładniami zębatymi, zwane
skrzynkami planetarnymi. Prosty me chanizm planetarny przedstawiony jest
na rys. 12.23. Składa się on z dwóch współśrodkowych kół zębatych — tzw. koła słonecznego (mniejszego) i koła pierścieniowego o uzębieniu naciętym na powierzchni wewnętrznej oraz z u-mieszczonych między nimi kół zębatych, tzw. satelitów, obracających się zarówno wokół swojej osi, jak i obiegających wokół osi całego mechanizmu. Osie satelitów połączone są jarzmem (koszykiem).
Mechanizm planetarny staje się przekładnią wówczas, gdy wyposażymy go w urządzenia do hamowania poszczególnych elementów lub łączenia ich ze sobą — hamulce lub sprzęgła.
Na rys. 12.24 przedstawiono wykreślną metodę wyznaczania
prędkości poszczególnych elementów przekładni planetarnych. Jeżeli np. hamulec unieruchomi koło słoneczne (o>, = 0), a napęd doprowadzony jest do koła pierścieniowego i odbierany z jarzma, wówczas koło pierścieniowe, obracające się z prędkością cop, zmusza satelity do wykonywania złożonego ruchu obrotowego — toczenia się wokół nieruchomego koła słonecznego (wraz z jarzmem) z prędkością obrotową co; oraz obrotu wokół własnej osi z prędkością oia.
Oznaczmy przez rp promień koła pierścieniowego, a przez r, promień koła słonecznego. Prędkość obwodowa koła pierścieniowego vc wynosi
Ponieważ koło słoneczne jest unieruchomione, więc prędkość punktu A jest równa zero. Łącząc linią prostą punkt A z końcem wektora
vc, znajdujemy łatwo prędkość jc punktu B — osi obrotu satelity
Prędkość obrotowa jarzma
OB 20B
a ponieważ
rp + r,
VR =-— =
OB
więc
Przełożenie i takiej przekładni, równe stosunkowi prędkości obrotowej wału napędzającego do prędkości obrotowej wału napędzanego, wynosi
rP + r,
Otrzymaliśmy więc przełożenie zwalniające. Inne przełożenie uzyskamy unieruchamiając koło słoneczne lub jarzmo i przekazując moment obrotowy przez elementy ruchome. Przełożenie bezpośrednie (i = 1) uzyskujemy przez sprzęgnięcie ze sobą dwóch elementów mechanizmu. Wówczas przekładnia obraca się jako jedna całość, a prędkości obrotowe wałów napędzającego i napędzanego są sobie równe.
Zależność kinematyczną między prędkościami obrotowymi koła słonecznego, koła pierścieniowego i jarzma przedstawia wzór Willisa
gdzie:
Jednorzędowy mechanizm planetarny nazywamy mechanizmem prostym. W skrzynkach biegów stosuje się mechanizmy złożone z kilku połączonych ze sobą mechanizmów prostych — tzw. rzędów planetarnych. Poszczególne biegi w takiej skrzynce uzyskuje się blokując odpowiednio jej hamulce.
Na rys. 12.25 przedstawiono przykładowo schemat działania oraz rozwiązanie konstrukcyjne czterostopniowej planetarnej skrzynki biegów systemu Wilson. Skrzynki takie, produkowane w różnych wersjach, mają tę wspólną cechę, że stosuje się w nich tyle rzędów planetarnych, ile biegów w przód ma skrzynka. Jeden z rzędów zapewnia zarazem bieg wsteczny. Skrzynki wyposaża się zwykle w półautomatyczne — preselekcyjne — urządzenia sterujące. Kierowca wybiera wtedy dzwigienką żądany bieg, a właściwą czynność przełączania przekładni wykonuje siłownik, działający na odpowiedni hamulec.
Planetarne skrzynki biegów, jakkolwiek trochę bardziej skomplikowane od skrzynek o stałych osiach, mają tę zaletę, że zmianę przełożenia uzyskuje się w nich nie przez przesuwanie i zazębianie kół zębatych lub sprzęgieł, lecz przez unieruchamianie elementów lub sprzęganie ich ze sobą, co może się odbywać podczas przenoszenia napędu. Dzięki temu zbędne staje się rozłączanie sprzęgła przy zmianie biegów. Ta ich cecha, a ponadto prostsze, dające się łatwiej automatyzować sterowanie sprawiły, że mimo wyższego kosztu produkcji planetarne skrzynki biegów są coraz częściej stosowane w samochodach — zwłaszcza w połączeniu ze sprzęgłami hydro-kinetycznymi lub jako człony półautomatycznych i automatycznych hy-dromechanicznych skrzynek biegów.