Szlifowanie czopów głównych i korbowodowych
Szlifowanie czopów głównych dzieli się na zgrubne i wykańczające, przy czym szlifowanie zgrubne przeprowadza się przed obróbką cieplną (dzięki temu zmniejsza się możliwość powstawania pęknięć przy hartowaniu). Szlifowanie czopów głównych po obróbce cieplnej często dzieli się dodatkowo na dwie odrębne operacje: szlifowanie wygładzające i szlifowanie wykańczające.
Większość wytwórni wykonuje szlifowanie czopów korbowodowych również w dwóch operacjach — zgrubne przed obróbką cieplną i wykańczające po obróbce cieplnej. W niektórych przypadkach przy starannym toczeniu szlifowanie ogranicza się do jednej operacji po obróbce cieplnej.
Szlifierki ogólnego przeznaczenia stosowane są jedynie do obróbki czopów głównych w produkcji małoseryjnej. W produkcji wielkoseryjnej i masowej używa się szlifierek specjalnych. Obrabiarki te odznaczają się dużą sztywnością i zwykle mają napęd dwustronny. Ściernice wykonuje się o dużych średnicach (750r1000 mm), ponieważ muszą one przechodzić swobodnie między ramionami wykorbień.
Szlifowanie czopów głównych i korbowodowych przy użyciu specjalnych szlifierek z reguły przeprowadza się posuwem poprzecznym ściernicy o szerokości równej długości czopa. Jedynie przy obróbce dłuższych czopów wałów korbowych silników lotniczych lub innych większej mocy stosuje się niekiedy odmienne metody szlifowania. Przy szlifowaniu poprzecznym trzeba obciągać diamentem nie tylko powierzchnię walcową ściernicy, lecz i jej powierzchnię czołową oraz zaokrąglone krawędzie.
Niektóre szlifierki specjalne zaopatrzone są w dwie ściernice i wobec tego można na nich szlifować równocześnie dwa jednakowo położone czopy. W ten sposób zwiększa się wydajność, jednak ze względu na niebezpieczeństwo niejednakowego zużycia obu ściernic i większe odkształcenie wału można je stosować jedynie do obróbki zgrubnej.
W produkcji masowej stosowane są często półautomaty szlifierskie z następującym cyklem: dosunięcie ściernicy, szlifowanie, wyłączenie posuwu promieniowego po osiągnięciu wyznaczonego wymiaru, wygładzenie czopa przy niezmiennym położeniu ściernicy i zatrzymanie obrabiarki.
Podobnie jak przy toczeniu, wał do szlifowania czopów głównych zamocowuje się w kłach, a do szlifowania czopów korbowodowych — czopami głównymi w uchwytach mimośrodowych. Szlifowanie czopów korbowodowych wałów silników wielocylindrowych przeprowadza się parami z jednego ustawienia, przy czym jeden z uchwytów zaopatruje się w urządzenie podziałowe. Po zakończeniu szlifowania jednej pary czopów wał obraca się i ustala za pomocą tego urządzenia do szlifowania następnej.