Regulacja luzów zaworów
Regulacja luzów zaworów jest czynnością wchodzącą w zakres obsługi technicznej, jak również może być przeprowadzana w czasie naprawy silnika.
Częstotliwość wykonywania tej czynności podaje instrukcja obsługi samochodu.
W samochodach Warszawa 223 i 224 pierwszą regulację przeprowadza się po 500 km, następne po 3000 i 9000 km przebiegu. Począwszy od 9000 km cyklicznie co 9000 km przy każdej OT-2. Czynność ta ma bezpośredni wpływ na zwiększenie trwałości zaworów, a co za tym idzie — utrzymanie sprawności silnika.
Większość wytwórni samochodów podaje w swoich instrukcjach obsługi, że regulację luzów zaworów należy przeprowadzać przy zimnym silniku, tzn. w temperaturze około 20° C.
W dokumentacji technicznej samochodów Warszawa podane są wielkości luzów zaworów dla silnika „zimnego" i „gorącego". Dane regulacyjne zaworów podano w tablicy 2—6.
Kolejność czynności podczas regulacji jest następująca: regulację luzów zaworów zaczyna się od 1. cylindra; zdjąć gaźnik z filtrem powietrza i rurę ssąco-wydechową; zdjąć pokrywy komór popychaczy nie uszkadzając uszczelek (w przypadku silnika M-20);
zdjąć kopułkę aparatu zapłonowego z jednoczesnym zaznaczeniem na korpusie aparatu położenia obsady przewodu pierwszej świecy zapłonowej (znaku nie wykonywać narzędziem twardym, najlepiej używać kredy);
ustawić wał korbowy w położeniu odpowiadającym sprężaniu w 1. cylindrze; w tym położeniu tłoka oba zawory są zamknięte, a przez wziernik ustawienia zapłonu w obudowie sprzęgła wskaźnik powinien pokazywać wyprzedzenie zapłonu, którego wielkość zależy od typu silnika i liczby oktanowej paliwa (temat ten będzie omówiony w dalszej części książki);
palec rozdzielacza (płytka stykowa) powinien znaleźć się naprzeciw zaznaczonego miejsca, a styki przerywacza powinny być rozwarte; sprawdzić szczelinomierzem luzy. Jeżeli luzy są niewłaściwe, należy:
odkręcić przeciwnakrętkę śruby regulacyjnej, przytrzymując kluczem popychacz na nacięcia, następnie pokręcając śrubą regulacyjną ustawić właściwy luz;
dokręcić przeciwnakrętkę i ponownie zmierzyć szczelinomierzem luz, a w razie potrzeby ustawić ponownie;
w dalszej kolejności obrócić wał korbowy o 180° i regulować luzy zaworów 2. cylindra;
obrócić wał o dalsze 180° i regulować luzy zaworów w 4. cylindrze;
— obrócić wał jeszcze o 180° i regulować luzy zaworów w 3. cylindrze.
Ustawienie wału korbowego do regulacji luzów zaworów w podany sposób odbywa się według kolejności zapłonu. Po zakończeniu regulacji zamontować pokrywy komory popychaczy, rurę ssąco-wydechową i gaźnik z filtrem powietrza.
Zasady regulacji zaworów w silniku M-20 i S 21 są jednakowe, różnice dotyczą jedynie czynności pomocniczych wynikających z różnic w budowie tych silników. W przypadku silnika S 21 nie potrzeba zdejmować gaźnika i rury ssąco-wydechowej, a jedynie pokrywę głowicy. Sposób przeprowadzania regulacji pokazano na rysunku 2.11.
Na zakończenie należy podkreślić, że mimo podawania przez producenta wielkości luzów zaworów dla silnika „gorącego", należy te wartości traktować jako parametry kontrolne. W związku z tym nie zaleca się ustawiania luzów na nagrzanym silniku, ponieważ wskutek stygnięcia silnika w trakcie czynności regulacyjnych powstają znaczne różnice w ich ustawieniu.