Obsługa techniczna
Przez pojęcie obsługa techniczna rozumie się planowo wykonywane czynności, których celem jest zapobieganie przedwczesnemu zużywaniu się części pojazdu oraz utrzymywanie pojazdu w gotowości technicznej do eksploatacji. Naprawa i wymiana części nie wchodzą w zakres obsługi technicznej. Celem obsługi technicznej jest umożliwienie osiągnięcia najlepszych wyników pracy samochodów przez uzyskanie:
najwyższej gotowości technicznej,
najdłuższych przebiegów międzynaprawczych,
najniższych kosztów utrzymania pojazdu,
najdłuższego opłacalnego okresu użytkowania pojazdu.
Przez pojęcie przegląd techniczny rozumie się czynności związane z ustaleniem stanu technicznego pojazdu (jego poszczególnych zespołów, podzespołów i mechanizmów). Przegląd techniczny wchodzi w skład obsługi technicznej lub też może być przeprowadzany poza obsługą techniczną, w celu sporządzenia wniosku na naprawę zespołu lub pojazdu.
Obsługę techniczną samochodów (a w tym i silników) należy wykonywać ściśle w zakresie i w terminie podanym w fabrycznej instrukcji obsługi, która jest dodawana do każdego samochodu przez wytwórnię. W razie braku fabrycznej instrukcji obsługi należy opracować zakres czynności poszczególnych rodzajów obsługi technicznej na podstawie ramowego zakresu czynności podanego w aktualnym zarządzeniu Ministra Komunikacji. Czynności te mogą być opracowane jednolicie w ramach resortu lub branży transportu samochodowego. Obecnie podstawowe akty prawne, regulujące zagadnienia eksploatacji technicznej samochodów, objęte są zarządzeniem Ministra Komunikacji z 1972 r. w sprawie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych i przyczep.
Planowo-zapobiegawcza obsługa techniczna oraz naprawa pojazdów polegają na wykonywaniu w określonych okresach obsługi technicznej oraz w miarę potrzeby napraw, których konieczność wykonywania ustala się w wyniku kontroli stanu technicznego przeprowadzonej w ramach obsługi technicznej lub w wyniku zgłoszenia kierowcy. Usterki lub uszkodzenia stwierdzone podczas wykonywania obsługi technicznej powinny być usunięte przed oddaniem pojazdu do eksploatacji. Jednostki użytkujące pojazdy obowiązane są prowadzić dla każdego pojazdu harmonogram obsług okresowych oraz dokument techniczny zawierający w szczególności:
rodzaj obsługi okresowej,
przebieg międzyobsługowy (w kilometrach) wykonany przez pojazd,
datę rozpoczęcia i zakończenia obsługi okresowej,
wykonane naprawy (datę rozpoczęcia i zakończenia, zakres oraz potwierdzenie wykonania).
Odpowiedzialność za wykonywanie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i napraw, niezależnie od odpowiedzialności kierownika jednostki, ponoszą pracownicy wyznaczeni przez kierownika jednostki, sprawujący bezpośredni nadzór nad transportem samochodowym oraz kierowca.
Rozróżnia się następujące rodzaje obsługi technicznej:
obsługa codzienna (skrót OC);
obsługa okresowa, w skład której wchodzą pierwsza obsługa techniczna (skrót OT-1) i druga obsługa techniczna (skrót OT-2) oraz obsługa sezonowa, obejmująca obsługę zimową (skrót OZ) i obsługę letnią (skrót OL);
obsługa w okresie docierania (skrót OD).
Normy pracochłonności poszczególnych rodzajów obsługi technicznej oraz napraw pojazdów ustalają odpowiednie jednostki, uwzględniając rodzaj posiadanych pojazdów, warunki ich eksploatacji oraz poziom wyposażenia stacji obsługi.