Obsługa wałów napędowych
Obsługa wałów napędowych sprowadza się przede wszyst-
kim do okresowego smarowania przegubów i połączeń wielowy-
pustowych. Przeguby krzyżakowe z łożyskami igłowymi smaruje
się najczęściej olejem przekładniowym. Połączenia wielowypusto-
we smaruje się smarem stałym.
Podczas przeglądu należy sprawdzić stan pierścieni uszczelniających krzyżaków oraz osłon połączeń wielowypustowych. W razie uszkodzenia elementy te należy wymienić, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia współpracujących powierzchni.
Do najczęstszych niesprawności wałów napędowych należą bicie i niewyrównoważenie, wywołujące drgania wału przenoszące się na inne elementy. Częste jest także nadmierne zużycie wie-lowypustów i przegubów, czemu towarzyszy powiększenie się luzów i wyraźnie słyszalne pojedyncze stuki podczas przyspieszania i hamowania. Wymienione niesprawności można usunąć tylko przez naprawę wału.
Szczególną uwagę należy zwracać na zamocowanie wału. Pod wpływem różnego rodzaju drgań, którym podlega wał w czasie pracy układu napędowego, wszystkie śruby mają tendencję do odkręcania się. Należy je więc starannie zabezpieczać przed samoczynnym odkręcaniem się.