Możliwość montowania zespołów
Z chwilą rozpoczęcia produkcji przez FSO silnika górnozaworowego i w związku z tym samochodu Warszawa model 223 wśród użytkowników krążyły różne opinie na temat tego silnika. Były to opinie pozytywne i negatywne. Autorami tych drugich byli przeważnie użytkownicy, którzy eksploatowali silniki dolnozaworowe cieszące się bardzo dobrą opinią odnośnie trwałości, a nie znali silników górnozaworowych. Opinii tych nie można było traktować jako odzwierciedlenia stanu faktycznego, gdyż wynikały one z nieznajomości walorów eksploatacyjnych nowego silnika.
Na zmianę opinii i jej jednoznaczność nie trzeba było długo czekać. Użytkownicy w kraju i za granicą uznali, że silnik S 21 podnosi komfort jazdy samochodem Warszawa, jest trwały i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie w ciężkich warunkach eksploatacyjnych.
W związku z powyższym Przedsiębiorstwo Państwowe Moto zbyt zaczęło otrzymywać zwiększone zamówienia na samochody FSO Warszawa 223.
Użytkownicy samochodów FSO Warszawa 224 zaczęli zastanawiać się w jaki sposób można zmienić model 224 już eksploatowany na model 223. Jest to zagadnienie od strony technicznej bardzo proste i nie stwarza żadnych kłopotów. Jedynie do rozwiązania pozostaje problem opłacalności ekonomicznej, który występuje zawsze przy rozwiązywaniu tego typu zagadnień.
Odpowiedź na oba pytania można znaleźć wtedy, kiedy wiadomo jest dokładnie jakie zespoły, podzespoły i części trzeba zmienić w modelu 224 w celu otrzymania modelu 223.
Nieznaczne różnice obu silników umożliwiają, bez konieczności wykonania jakichkolwiek zmian w nadwoziu, zabudowanie silnika S 21 zamiast M-20 lub odwrotnie.
Zmiana silnika wymaga ponadto zmiany:
2)przewodów chłodnicy i ogrzewania,
3)rury wlotowej tłumika,
4)cięgła ssania,
5)zaworu nagrzewnicy,
6)dźwigni pedału przyspieszenia,
7)przekładni głównej w tylnym moście, gdyż przełożenie przekładni głównej dla silnika S 21 wynosi 4,555, a dla M-20 5,125,
8)wałka napędu szybkościomierza; w modelu 224 wałek napędu szybkościomierza ma 19 zębów, a w modelu 223 — 17 zębów.
W czasie spotkań użytkowników samochodów FSO Warszawa poruszane są często problemy związane z tym tematem. Między innymi, co zrobić, żeby samochód eksploatowany w terenie górskim miał większą moc. Oczywiście pod tym określeniem rozumieć należy zwiększenie siły napędowej na obwodzie kół napędowych.
Siłę napędową można obliczyć za pomocą wzoru.
gdzie:
Pk — siła napędowa w KG,
Ms — moment obrotowy wytwarzany przez silnik w kGm, ic — całkowite przełożenie układu napędowego
gdzie:
ib — przełożenie w skrzynce biegów, is — przełożenie przekładni głównej, hm — współczynnik sprawności mechanicznej, rk — promień koła.
Zakładając, że rozpatrywany jest samochód Warszawa 223, możliwość zmian sprowadza się do zmiany przełożenia układu napędowego. Można więc przyjąć założenie, że pozostałe parametry pozostają bez zmian. Zmianę całkowitego przełożenia można otrzymać przez zmianę przełożeń w skrzynce biegów z uwagi na to, że przełożenie tylnego mostu jest stałe i wynosi dla silnika S 21 — 4,555.
Zwykle przełożenia układu napędowego są tak dobrane, że najwyższe prędkości jazdy przypadają przy przełożeniu w skrzynce biegów ib=l (bieg najwyższy) i wtedy przełożenie całkowite układu napędowego przedstawia się.
Mając do dyspozycji tylny most z modelu 223, zmienia się w nim przekładnię główną z przełożenia 4,555 na 5,125 i otrzymuje się podwyższenie siły napędowej na obwodzie kół. Stąd pochodzi określenie używane w terminologii katalogów części zamiennych „przełożenie górskie" tylnego mostu. W identyczny sposób rozwiązano przełożenie w samochodzie Warszawa 223 piekup.
Należy przy tym pamiętać, że wykonując tę zmianę otrzymuje się zmniejszenie prędkości maksymalnej samochodu *). Wynika to stąd, że przy dużych wzniesieniach i pełnym obciążeniu jazda samochodem Warszawa na III biegu jest utrudniona z uwagi na duże przeciążenie silnika. Stąd poszukiwania rozwiązań tego problemu.
Najbardziej prawidłowym rozwiązaniem jest zastosowanie czterobiegowej skrzynki biegów. Przy tym rozwiązaniu przełożenie tylnego mostu pozostaje bez zmian i nie ma straty na prędkości maksymalnej pojazdu. W terenie górskim, przy dużych wzniesieniach istnieje możliwość jazdy na III biegu, uzyskując zwiększenie siły napędowej bez konieczności przeciążenia silnika.