WARUNKI TECHNICZNE OBRÓBKI KADŁUBÓW
Dokładność obróbki głównych powierzchni kadłubów charakteryzują następujące, przeciętne dane dotyczące w tym przypadku kadłuba bez wstawianych tulei:
a)Dokładność obróbki gładzi cylindra powinna odpowiadać 2, i 3 klasie. Stożkowatość i owalność tych otworów na całej długości gładzi zwykle powinna się mieścić w granicach 0,025 0,015 mm *).
b)Dokładność obróbki otworów głównych łożysk wału korbowego powinna odpowiadać przy panewkach cienkościennych 1 klasie. Stożkowość i owalność tych otworów na całej długości kadłuba dopuszcza się w wysokości 50 70% pola tolerancyjnego otworu.
c)Dokładność obróbki otworu na wałek rozrządu powinna odpowiadać 2 klasie. Stożkowość i owalność na całej długości kadłuba może wynosić 50 5 70% pola tolerancyjnego otworu.
d)Dokładność obróbki otworów w prowadnicach zaworów (ostatecznie obrabia się je często po wtłoczeniu w kadłub) powinna odpowiadać klasie 2 2a.
e)Odchyłkę od prostopadłości osi cylindrów względem osi wału korbowego dopuszcza się w wysokości 0,03 0,07 mm na całej długości cylindrów.
f)Nierównoległość osi otworów łożysk wału korbowego i rozrządczego nie może przekraczać 0,08 0,15 mm na całej długości kadłuba.
g)Bicie stożkowych powierzchni gniazd zaworów względem osi prowadnic nie powinno przekraczać 0,015 0,04 mm.
8) Odchyłki od płaskości głównych powierzchni kadłuba:
h)górnej i dolnej płaszczyzny — 0,02 0,08 mm na długości 100 mm;
i)przedniego i tylnego czoła — 0,08 0,12 mm na całej długości;
j)płaszczyzn bocznych — 0,15 0,3 mm na całej długości.
Gładkość głównych powierzchni obrobionych powinna odpowiadać: na gładzi cylindra — 1012 klasie według normy GOST 278951; w otworach na cienkościenne panewki łożysk wału korbowego —• 9 10 klasie; w otworach na łożyska wałka rozrządczego — 7 klasie.
Gładkość powierzchni stożkowych gniazd zaworów powinna odpowiadać 9lO klasie; powierzchnia otworów prowadnic i otworów na popychacze — 7 8 klasie.
Kadłuby podlegają sprawdzeniu na szczelność pod ciśnieniem wody 3 5 atn w ciągu 2.7"3 minut.
Niekiedy wewnętrzne powierzchnie skrzyni korbowej i komory zaworowej przed obróbką maluje się przez natrysk lakierem olejoodpornym. Ma to na celu zapewnienie gładkości powierzchni wewnętrznych i zabezpieczenie przed odpryskiwaniem od ścianek odlewu żeliwnego przywartego piasku przymodelowego i masy formierskiej, które mogłyby zanieczyszczać olej w czasie użytkowania silnika.