Obsługa okresowa
Obsługę okresową stanowią ściśle określone czynności wykonywane przy pojeździe po osiągnięciu przez pojazd przebiegu międzyobsługo-wego lub przed okresem zimowym i przed okresem letnim. Obsługę okresową dzieli się na:
pierwszą obsługę techniczną (OT-1),
drugą obsługę techniczną (OT-2),
sezonową obsługę techniczną:
obsługę zimową,
obsługę letnią.
Czynności, których częstotliwość wykonywania nie pokrywa się z częstotliwością obsługi OT-2, mogą być objęte dodatkową trzecią obsługą techniczną (OT-3). Zakres czynności obsługi okresowej oraz ich podział na poszczególne rodzaje obsług należy przyjąć z instrukcji fabrycznej, uwzględniając przy tym własne doświadczenie. Częstotliwość wykonywania obsług technicznych ustala się na podstawie instrukcji fabrycznej przy uwzględnieniu warunków pracy pojazdu. Warunki te zwykle dzieli się na cztery następujące grupy.
— Warunki lekkie — praca poza miastem, w terenie równinnym, po drogach o dobrej, twardej nawierzchni (asfalt, beton); OT-1 co 2500-4-3000 km, OT-2 co 10 000-4-12 000 km.
Warunki średnie — praca pojazdu poza miastem, w terenie równinnym lub pagórkowatym, pc drogach o nawierzchni tłuczniowej lub brukowej, znajdującej się w zadowalającym stanie; OT-1 co 2000-4-2500 km, OT-2 co 8000-4-10 000 km.
Warunki ciężkie — praca pojazdu w ruchu miejskim o dużym natężeniu lub na drogach górskich o twardej nawierzchni, znajdującej się w zadowalającym stanie; OT-1 co 1500-4-2000 km, OT-2 co 6000-4-8000 km.
Warunki bardzo ciężkie — praca pojazdu na drogach gruntowych i bezdrożach oraz na drogach górskich i nawierzchni brukowej lub tłuczniowej znajdującej się w złym stanie; OT-1 co 1000-4-1500 km, OT-2 co 4000-4-6000 km.
W odniesieniu do eksploatowanych pojazdów obsługa OT-1 powinna być wykonywana co najmniej raz na dwa miesiące, a obsługa OT-2 co najmniej raz na sześć miesięcy, jeżeli przebieg pojazdu w tym okresie jest mniejszy od przebiegu międzyobsługowego.
Na przykład instrukcja obsługi samochodu Warszawa 223 przewiduje obsługę OT-1 co 3000 km, a obsługę OT-2 co 9000 km. W zakresie silnika i jego osprzętu obsługa OT-1 obejmuje następujące czynności:
sprawdzenie i regulacja odstępu elektrod świec zapłonowych i styków przerywacza oraz kąta wyprzedzenia zapłonu;
regulacja naciągu paska klinowego napędzającego wentylator i prądnicę;
dokręcenie śrub mocujących pompę paliwa i nakrętek rury ssąco--wydechowej;
sprawdzenie działania i zamocowania prądnicy oraz koła pasowego, sprawdzenie stanu szczotek, dokręcenie śrub i połączeń prądnicy, sprawdzenie stanu zamocowania połączeń rozrusznika, sprawdzenie obwodów zasilania prądem, zapłonu, rozruchu i urządzeń pomocniczych;
jazda próbna w celu sprawdzenia prawidłowości pracy poszczególnych zespołów samochodu ze sprawdzeniem szczelności układów chłodzenia i zasilania;
czyszczenie i wymiana oleju w filtrze powietrza;
smarowanie łożysk pompy wody.
Obsługa OT-2 obejmuje następujące czynności:
sprawdzenie i regulacja naciągu paska klinowego napędzającego wentylator i prądnicę;
sprawdzenie i regulacja luzów zaworów;
regulacja odstępu elektrod świec zapłonowych, styków przerywacza, ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu;
demontaż, czyszczenie i montaż gaźnika oraz czyszczenie osadnika pompy paliwa (w miarę potrzeby ustawienie poziomu paliwa w komorze pływakowej gaźnika oraz regulacja biegu jałowego silnika);
dokręcenie połączeń gwintowych pompy paliwa i nakrętek rury ssąco-wydechowe j;
sprawdzenie zamocowania prądnicy i koła pasowego, sprawdzenie stanu szczotek, dokręcenie śrub i połączeń prądnicy;
sprawdzenie stanu zamocowania połączeń rozrusznika;
sprawdzenie obwodów zapłonowego, rozruchowego, zasilania prądem i urządzeń pomocniczych;
wymiana oleju w misce olejowej silnika;
wymiana wkładu filtru bocznikowego, czyszczenie i przemycie głównego filtru oleju;
czyszczenie i wymiana oleju w filtrze powietrza;
smarowanie rozdzielacza zapłonu;
smarowanie łożyska pompy wody;
jazda próbna w celu sprawdzenia prawidłowości pracy poszczególnych zespołów samochodu ze sprawdzeniem szczelności układów chłodzenia i zasilania.