Obsługa skrzynki biegów
Obsługa skrzynki biegów oraz reduktorów i skrzynek rozdzielczych (jeśli samochód jest w takie wyposażony) obejmuje kontrolę i uzupełnianie ilości oleju, okresową wymianę oleju, kontrolę pracy poszczególnych mechanizmów oraz kontrolę szczelności połączeń.
Poziom oleju w skrzynce biegów (i innych skrzynkach przekładniowych) należy sprawdzać podczas każdej obsługi okresowej oraz zawsze po stwierdzeniu nieszczelności. Zbyt mała lub zbyt duża ilość oleju może być przyczyną grzania się skrzynki. Za niski poziom oleju powoduje hałaśliwą jej pracę i przyspieszone zużywanie się elementów. W razie stwierdzenia, że poziom oleju w skrzynce jest za niski, należy dolać oleju tego samego gatunku. Nie wolno mieszać olejów różnych gatunków.
Terminy wymiany oleju podane są dla każdego samochodu w instrukcji obsługi i dla poszczególnych pojazdów różnią się one dość znacznie. Olej należy spuszczać, gdy mechanizmy są nagrzane. Po spuszczeniu oleju skrzynkę przekładniową należy przemyć. W tym celu wlewa się do niej olej wrzecionowy lub naftę, unosi się most napędowy, uruchamia silnik i włącza się I bieg. Po 2-r-3 minutach pracy zatrzymuje się silnik, spuszcza się olej wrzecionowy (lub naftę) i napełnia się skrzynkę odpowiednim olejem. Jeżeli w spuszczonym oleju znajdują się opiłki metalowe, należy sprawdzić stan kół zębatych, łożysk i elementów synchronizatorów.
Kontroli pracy poszczególnych mechanizmów skrzynki biegów dokonuje się w czasie eksploatacji pojazdu. Wszelkiego rodzaju niesprawności, jak wadliwe działanie układu sterowania skrzynki biegów, głośna praca, nadmierne grzanie skrzynki i in., powinny natychmiast zostać zauważone przez kierowcę.
O wadliwym działaniu układu sterowania świadczy utrudnione włączanie lub wyłączanie przekładni albo samoczynne jej wyłączanie się. Może to być spowodowane nieodpowiednią długością cięgien sterowania, co łatwo usunąć przez ich regulację. Innymi przyczynami są zanieczyszczenia zatrzasków lub otworów wodzików, uszkodzenia elementów układu sterowania, synchronizatorów lub kół zębatych, spowodowane nadmiernym ich zużyciem, odkształceniem lub wykruszeniem materiału. Tego rodzaju niesprawności mogą być usunięte przez wymianę uszkodzonych części lub ich naprawę.
Hałaśliwa praca skrzynki biegów może świadczyć o braku oleju w obudowie lub o nadmiernym zużyciu elementów. W pierwszym przypadku należy uzupełnić stan oleju. Nadmierne zużycie elementów kwalifikuje skrzynkę do naprawy.
Do obsługi skrzynek przekładniowych należy również sprawdzanie ich zamocowania oraz kontrola szczelności. W razie zauważenia wycieków oleju należy ustalić i zlikwidować ich przyczynę (wymienić uszczelkę, dokręcić pokrywę itp.) oraz uzupełnić brakujący olej.