Przykłady konstrukcji mostów napędowych
Dotychczas omówiona została budo-
wa poszczególnych mechanizmów i ele-
mentów wchodzących w skład mostów
napędowych. W dalszym ciągu omówimy kilka przykładów konstrukcji kompletnych mostów napędowych.
Na rys. 14.25 przedstawiono sztywny tylny most napędowy samochodu Polski Fiat 125p. W jednoczłonowej tłoczonej pochwie osadzona jest pojedyncza hipoidalna przekładnia główna wraz ze stożkowym mechanizmem różnicowym. Obciążone półosie osadzone w łożyskach kulkowych zakończone są kołnierzami, do których przykręcone są tarcze hamulcowe i koła.
Jest to typowe rozwiązanie sztywnego tylnego mostu napędowego, spotykane w wielu samochodach osobowych, a także w lekkich samochodach ciężarowych.
Na rys. 14.26 przedstawiono sztywny tylny most napędowy samochodu ciężarowego Star. Most ten ma masywniej ułożyskowany wałek napędzający oraz nieobciążone półosie. Piasty kół ułożyskowane są na łożyskach stożkowych osadzonych na stalowych rurach nośnych wciśniętych w pochwę. Mosty tego typu spotyka się w wielu samochodach ciężarowych.
Przykład przedniego sztywnego mostu napędowego pokazano na rys. 14.27. Istotną różnicę konstrukcyjną stanowi tu doprowadzenie napędu do kół przez przegub homokinetyczny umożliwiający skręcanie kół napędzanych. Pochwa zakończona jest głowicą, w której ułożyskowany jest sworzeń zwrotnicy. Piasty kół osadzone są na stożkowych łożyskach na czopach zwrotnicy.
Rozwiązania mostów napędowych z niezależnie zawieszonymi kołami przedstawiono na rys. 14.20 a i b. Konstrukcje mostów z niezależnym zawieszeniem kół są znacznie bardziej zróżnicowane niż konstrukcje sztywnych mostów napędowych. Wynika to jednak z różnorodności stosowanych rozwiązań zawieszenia kół. Elementy układu napędowego w zasadzie nie różnią się od siebie i stanowią różne kombinacje omówionych; już rozwiązań.