PORÓWNANIE SILNIKÓW DWU- I CZTEROSUWOWYCH
Porównując cechy konstrukcyjne i użytkowe silników dwu- i czte-rosuwowych można ustalić swoiste właściwości tych silników. Zalety silników dwusuwowych w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o podobnej mocy są następujące: ,
prosta konstrukcja, mała liczba części;
dość duża sprawność mechaniczna, dzięki pełnemu wykorzystaniu układu korbowego (suw pracy podczas każdego obrotu wału);
duży pojemnościowy wskaźnik mocy;
niewielki koszt nowego silnika, a także jego obsługi i naprawy;
duża równomierność biegu pod obciążeniem;
łatwy rozruch i krótki czas nagrzewania.
Do wad silników dwusuwowych można zaliczyć następujące:
mała równomierność biegu jałowego;
hałaśliwa praca;
duże obciążenie cieplne;
stosunkowo duże jednostkowe zużycie paliwa wskutek znacznych strat na przepłukiwanie cylindra;
mniejsze napełnienie cylindra;
mniejsze średnie ciśnienie użyteczne;
niezbyt korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego.
Wymienione właściwości silników dwusuwowych decydują o ich zastosowaniu. Silniki dwusuwowe o zapłonie elektrycznym stosowane są głównie w popularnych motocyklach i coraz rzadziej w małych samochodach osobowych. Silniki dwusuwowe o zapłonie samoczynnym są rzadziej spotykane. Stosowane są w przypadku, gdy decydujące znaczenie ma koszt paliwa, jak np. w samochodach ciężarowych i ciągnikach.