Eksploatacja
Wszystkie pojazdy samochodowe należące do określonej jednostki organizacyjnej tworzą tabor samochodowy tej jednostki. Utrzymanie taboru samochodowego w stanie gotowości technicznej jest sprawą pierwszorzędnej wagi dla gospodarki narodowej. Dlatego tak duży nacisk kładzie się na rozwój środków technicznych, określanych jako zaplecze techniczne motoryzacji.
Aby utrzymać tabor samochodowy we właściwym stanie technicznym, wykwalifikowany personel musi przy nim wykonywać szereg określonych czynności technicznych. Podstawowym warunkiem niezbędnym do zorganizowania sprawnie działającego zaplecza technicznego jest więc zapewnienie dopływu wysoko kwalifikowanej kadry technicznej wyszkolonej w zakresie obsługi technicznej i napraw oraz pracowników przygotowanych do prowadzenia wszelkiego rodzaju prac o charakterze organizacyjnym. Personel techniczny do wykonania swych zadań musi rozporządzać odpowiednimi środkami, jak:
narzędzia, przyrządy i stanowiska specjalne potrzebne do prac obsługowo-naprawczych,
części zamienne i materiały eksploatacyjne,
zakłady techniczne przystosowane do nowoczesnej technologii obsługi technicznej i napraw.
Stan techniczny samochodu, podobnie jak każdej innej maszyny, zmienia się w czasie długotrwałej eksploatacji. Ulega on pogorszeniu wskutek zużywania się elementów mechanizmów, ich uszkodzeń oraz innych niedomagań, doprowadzając w wyniku do pogorszenia własności eksploatacyjno-technicznych samochodu. Aby do tego nie dopuścić, należy wykonywać w określonym czasie określone obsługi techniczne, we właściwy sposób przechowywać samochody, stosować materiały eksploatacyjne odpowiedniej jakości oraz umiejętnie prowadzić samochód.
Obsługą techniczną nazywamy zgodne z wymaganiami konstrukcyjnymi i właściwe dla danych warunków użytkowania przygotowanie pojazdu do pracy, zmierzające do zmniejszenia intensywności zużywania się jego części. Jednak nawet dzięki najbardziej prawidłowej obsłudze technicznej nie można uniknąć stopniowego zużywania się samochodu. Dlatego niezbędne jest przywracanie mu pierwotnej sprawności technicznej przez dokonywanie napraw, czyli przez usuwanie skutków zużyć lub uszkodzeń.
Planowe i prawidłowe wykonywanie obsługi technicznej zapewnia gotowość taboru do wykonywania zadań przewozowych, a ponadto umożliwia ekonomiczną gospodarkę częściami zamiennymi. Dzięki wydłużeniu okresu pracy pojazdu między kolejnymi jego naprawami maleje zapotrzebowanie na części zamienne.