Obsługa mostów napędowych
Obsługa mostów napędowych polega na sprawdzaniu i ewen-
tualnym uzupełnianiu oleju, okresowej wymianie oleju, kontroli
szczelności połączeń oraz obserwowaniu pracy przekładni głównej i mechanizmu różnicowego.
Czynności związane ze sprawdzaniem poziomu oleju, jego uzupełnianiem oraz wymianą wykonuje się tak samo, jak w przypadku skrzynki biegów.
Znaczne obciążenie działające na przekładnię główną powodują zużywanie się jej elementów, a tym samym powiększanie się luzów, zmianę napięcia wstępnego łożysk, niewłaściwą współpracę kół zębatych. Częstym objawem niesprawnego dziania przekładni głównej i mechanizmu różnicowego jest hałaśliwość ich pracy. Niekiedy występuje nadmierne grzanie się przekładni. W takich przypadkach należy niezwłocznie przerwać eksploatację pojazdu i stwierdzić, a następnie usunąć przyczynę niesprawności.
Regulacja przekładni głównej polega na przywróceniu wymaganego napięcia wstępnego łożysk oraz prawidłowej współpracy kół zębatych przez zmianę liczby podkładek regulacyjnych lub przez obrót nakrętek regulacyjnych. Regulacja przekładni głównej jest zabiegiem trudnym i powinna być wykonywana przez odpowiednio wyszkolonych pracowników. Dokładniej zostanie ona omówiona w rozdziale o naprawie tylnego mostu.
Stan mechanizmu różnicowego można sprawdzić obracając jedno z kół uniesionego mostu i obserwując kierunek obrotu drugiego koła. Dźwignia zmiany biegów musi w tym czasie znajdować się w położeniu luzu. Kierunek obrotu kół powinien być przeciwny. Jeżeli obydwa koła obracają się w tym samym kierunku, to przyczyną tego są nadmierne opory ruchu mechanizmu różnicowego. Mogą one być wywołane zacinaniem się lub zatarciem satelitów. Opisana metoda sprawdzania nie dotyczy pojazdów wyposażonych w mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu. Jeżeli podczas obracania kołem uniesionego mostu napędowego wyczuwa się wyraźnie luzy kątowe, świadczy to o zużyciu kół zębatych przekładni głównej lub mechanizmu różnicowego.
Jeżeli stopień zużycia elementów przekładni głównej lub mechanizmu różnicowego przekracza możliwości regulacji lub jeżeli przyczyną niesprawności jest wyłamanie zębów kół zębatych, albo uszkodzenie łożysk, most napędowy należy naprawić.- Podczas przeglądu mostu napędowego należy zwracać uwagę na właściwe dokręcenie i zabezpieczenie wszystkich śrub i nakrętek. Szczególną uwagę należy zwracać na właściwe zamocowanie półosi napędowych do piast kół, przegubu wału do wałka atakującego przekładni głównej oraz na zamocowanie resorów.