NACINANIE ŚLIMACZNIC I ŚLIMAKÓW
Zwykłe przekładnie ślimakowe ze ślimakiem walcowym nie znalazły szerszego zastosowania w samochodach i ciągnikach z powodu dużej trudności wykonania, znacznej wrażliwości przekładni na odkształcenia jej obudowy (szybkie zużycie kół zębatych przy przekoszeniu osi ślimaka i ślimacznicy) i szeregu innych wad eksploatacyjnych. Dlatego przekładnie ślimakowe ze ślimakiem walcowym (zarówno o profilu prostoliniowym, jak i ewolwentowym) stosowane są wyłącznie w pomocniczych mechanizmach samochodów i ciągników (wciągarki itp'.). Przekładni ze ślimakiem spiralnym nie stosuje się w ogóle z powodu niskiego współczynnika sprawności i szybkiego zużycia.
Natomiast globoidalne i półgloboidalne przekładnie ślimakowe znalazły szerokie zastosowanie w mechanizmach kierowniczych samochodów osobowych i ciężarowych.
Zwykłe ślimacznice wykonuje się głównie z twardych brązów, a ślimaki ze stali stopowych do nawęglania ).