Obróbka zarysu korbowodu
Jak już wspominaliśmy, korbowody silników lotniczych, pomimo że wykonuje się je z odkuwek matrycowych, są z reguły całkowicie obrabiane w celu osiągnięcia jak najmniejszego ich ciężaru oraz dokładnego wyrównoważenia mas silnika. Do całkowicie obrabianych korbowodów należą również wytwarzane jednostkowo lub małoseryjnie z odkuwek swobodnych korbowody średnich i dużych silników przemysłowych i okrętowych.
Obróbka zewnętrznego kształtu korbowodu składa się z szeregu pracochłonnych operacji, które mogą być przeprowadzane według różnych metod.
Najbardziej rozpowszechnioną dotychczas metodą obróbki zewnętrznych powierzchni korbowodu jest oddzielne frezowanie jego poszczególnych części. W zależności od kształtu obrabianej części korbowodu do frezowania używa się frezów normalnych lub specjalnych. Do tych operacji stosuje się frezarki poziome, pionowe i wzdłużne.
Bardziej nowoczesną metodą obróbki powierzchni zarysu korbowodu jest frezowanie na kopiarkofrezarce. Metoda ta umożliwia osiągnięcie lepszej dokładności i większej wydajności, a oprócz tego umożliwia zastosowanie normalnych frezów.
W ostatnich latach do obróbki niektórych powierzchni zewnętrznych korbowodów zastosowano przeciąganie uzyskując przy tym dużą wydajność. Ostateczny wynik obróbki, uzyskiwany przy frezowaniu po dwóch operacjach — zgrubnej i wykańczającej, w przypadku przeciągania osiąga się po jednej operacji.
Oprócz tego do obróbki korbowodów z trzonami o przekroju kołowym (korbowody silników przemysłowych i okrętowych) stosuje się toczenie na tokarkach ogólnego przeznaczenia.