Wpływ warunków atmosferycznych na zjawisko korozji
Pojazdy samochodowe narażone są na działanie czynników atmosferycznych, dlatego ich części składowe atakowane są głównie przez korozję atmosferyczną.
Korozja atmosferyczna występuje na skutek współdziałania zjawisk tworzenia i niszczenia warstewki tlenków. Tworzenie warstewki jest związane z utleniającym działaniem powietrza na powierzchnię metalu. Warstewka taka ma własności ochronne i dlatego np. w suchym powietrzu żelazo nie rdzewieje. Niszczenie warstewki następuje na skutek działania elektrochemicznego. Warstewka tlenków ma charakterystyczną skłonność do absorbowania wilgoci. Obecność wilgoci sprzyja korozji elektrochemicznej. Intensywność korozji zależy od własności metalu, własności powierzchni ochronnej i przewodnictwa cieczy stykającej się z powierzchnią metalu. Jeżeli w warstewce wytworzą się pęknięcia niweczące jej ciągłość tak, że świeże obszary metalu narażone są na działanie wilgotnej atmosfery, mogą powstać ogniwa lokalne. Dalszy przebieg zjawiska jest taki jak omówiony w p. 3.4.3 w przypadku absorpcji tlenu. Deszcz, poza tym że dostarcza wilgoci, spłukuje też część warstewki ochronnej oraz zmywa niektóre produkty korozji elektrochemicznej, które mogłyby opóźniać jej przebieg.
Korozję przyspieszają rozpuszczone w warstewce wilgoci gazy z atmosfery oraz drobne cząstki kurzu występujące w postaci zawiesiny. Największy wpływ mają: tlen, azot, dwutlenek węgla, cząsteczki soli i węgla, w dzielnicach przemysłowych zaś jeszcze amoniak, dwutlenek siarki, kwas solny. Dlatego korozja przebiega z różną intensywnością w różnych środowiskach. Inny jest jej przebieg w okręgach przemysłowych, inny w pobliżu morza, a jeszcze inny w suchych obszarach wiejskich. Ponadto inny jest także przebieg korozji w różnych porach roku. Wiąże się to z różną wilgotnością powietrza. Wpływ środowiska i pory roku na szybkość korodowania stali ilustrują rys. 3.10 i 3.11.