ZACISKI ŚRUBOWE
Śruby wywierające nacisk bezpośrednio na powierzchnię ustawianych części stanowią najprostsze i najbardziej uniwersalne typy zacisków. Jednakże przy znacznej skali produkcji stosowanie ich jest ograniczone ze względu na następujące wady:
możliwość uszkodzenia lub przesunięcia części pod działaniem siły tarcia na końcu śruby;
znaczna strata czasu na dokręcenie zacisków, zwłaszcza wtedy, gdy należy użyć kilku śrub dla zamocowania części z kilku stron;
znaczna strata energii przy dociąganiu zacisków co powoduje zmęczenie robotnika;
4) nierównomierne siły docisku.
Śruby mocujące pokręca się za pomocą kluczy (co jest stosowane częściej przy małej skali produkcji) albo też rączek lub pokręteł nasadzonych na śruby (rys. 115). Aby zmniejszyć możliwość przesunięcia się
mocowanej części i uniknąć na niej wgniecenia od śruby oraz zapobiec wygięciu się śruby przy nacisku na powierzchnię nieprostopadłą względem jej osi, na końcach śrub zwykle stosuje się zakończenia kuliste (rys. 115).
Połączenie zacisków śrubowych z zaciskami dźwigniowymi lub klinowymi nazywa się zaciskiem kombinowanym. Często stosowane są śruby w połączeniu z dźwigniami, tzw. dociski śrubowe. Dźwignie mają kształt płytek prostych lub wygiętych (rys. 116). Ich wymiary są zwykle znormalizowane.
W większości przypadków dociski powinny umożliwiać ich odsuwanie lub obracanie dla ułatwienia zakładania części do przyrządu. Dociski odsuwane mają odpowiedni podłużny wykrój.
Płytki docisków wykonane wg rys. 116 zaopatruje się w zakończenia kuliste dla zmniejszenia możliwości wygięcia środkowej śruby przy różnych kątowych położeniach płytki względem osi tej śruby. Aby po zwolnieniu części z zamocowania płytka nie opadała pod własnym ciężarem, zwykle podpiera się ją od dołu słabą sprężyną.
W niektórych przypadkach należy część ustawioną w przyrządzie umocować kilkoma dociskami umieszczonymi z różnych stron. Dla zmniejszenia wówczas czasu mocowania części należy projektować konstrukcje umożliwiające dociąganie wszystkich docisków jedną siłą przyłożoną centralnie. Szczególnie efektywne jest wtedy stosowanie układów napędowych, pneumatycznych lub hydraulicznych.