Obsługa bieżąca reflektorów i lamp oświetleniowych
Reflektory i lampy oświetleniowe samochodu wymagają kontroli świecenia żarówek, czyszczenia szyb oraz dokręcania przewodów zasilających.
Okresową kontrolę stanu wszystkich lamp należy przeprowadzać co najmniej 1 raz na miesiąc, a stan świateł samochodu kontrolować przed każdorazowym wyjazdem z garażu.
Przyczyną braku światła w jednej z lamp jest najczęściej przepalona żarówka. Z chwilą stwierdzenia, że w samochodzie nie ma światła w jednej z lamp, należy w pierwszym rzędzie sprawdzić żarówkę.
Wobec faktu, że dostęp do żarówki w każdej prawie lampie jest inny, podane zostaną sposoby, wyjęcia żarówek z najważniejszych lamp.
W reflektorach starego typu (typ M02-14) w celu wymiany żarówki lub elementu optycznego po zdjęciu ramki należy odkręcić wkręty 1, 2, 3 i 4 (rys. 2.77). Do regulacji ustawienia światła służą wkręty 5 i 6.
W reflektorach nowego typu wymianę żarówek reflektorów i świateł miejskich przeprowadza się w następujący sposób: — wykręcić wkręt mocujący ramkę ozdobną i zdjąć ramkę,
przesuwając odbłyśnik ze szkłem w kierunku pokazanym strzałką na rysunku 2.78 wysunąć go z zaczepu 3,
wyjąć odbłyśnik i wymienić żarówkę.
Żarówki lamp kierunkowskazów przednich wymienia się następująco:
wyjąć z osłony gumowej ramkę ozdobną (rys. 2.79),
odkręcić dwa wkręty,
zdjąć szkło,
wymienić żarówkę.
Żarówki lamp oświetlenia wskaźników wymienia się, jak następuje:
wyjąć oprawkę wraz z żarówką od spodu tablicy rozdzielczej,
wymienić żarówkę,
wcisnąć oprawkę w gniazdo.
Zegar czasowy, zestaw wskaźników kontrolnych i szybkościomierz są oświetlone każdy dwiema żarówkami. Lampka sygnalizacyjna światła drogowego w szybkościomierzu ma osobną żarówkę. Wszystkie te żarówki wymienia się w taki sam sposób.
W celu wymiany żarówki lampy wstecznego biegu należy od wnętrza
bagażnika odkręcić 4 nakrętki M 4 osłony i zdjąć osłonę. Uwaga: nie należy wykręcać wkrętów zewnętrznych ramki ozdobnej.
Aby wymienić żarówkę lampy oświetlenia wnętrza samochodu, należy przekręcić ramkę ze szkłem, jak pokazano na rysunku 2.80, zdjąć ją i wymienić żarówkę.
W lampach tylnych wykręcić wkręty mocujące ramkę wraz z szybką lampy tylnej zespolonej, wymienić uszkodzoną żarówkę. W modelach 223 i 224 szybka lampy tylnej mocowana jest do lampy za pomocą dwóch wkrętów (rys. 2.81).
W lampie oświetlenia tablicy rejestracyjnej należy wykręcić trzy metalowe wkręty mocujące do pokrywy bagażnika płytkę z żarówką oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Wymienić żarówkę. Przykręcić na miejsce płytkę.
W modelach 223 i 224 lampa oświetlenia tablicy rejestracyjnej stanowi jednocześnie lampę oświetlenia bagażnika i ma żarówki umocowane podobnie jak we wskaźnikach w oprawkach wyciskowych od strony bagażnika.
Ustawianie reflektorów. W celu sprawdzenia i regulacji ustawienia reflektorów należy:
sprawdzić ciśnienie w oponach i ewentualnie skorygować do przepisowego;
ustawić samochód na płaszczyźnie poziomej w odległości 5 m od ściany;
przecięcie podłużnej osi symetrii samochodu ze ścianą oznaczyć pionową linią V—V;
zmierzyć odległość między środkiem reflektorów i połowę tej odległości odłożyć w lewo i prawo od V—V jako linię b;
zmierzyć wysokość środka reflektora od poziomu H i odłożyć ją na ścianie jako linię poziomą, przerywaną (otrzymane przecięcia z liniami b określają środki reflektorów K i K2 (rys. 2.82);
ekran kontrolny (rys. 2.83) przyłożyć do ściany tak, aby linia przerywana przebiegała poziomo, a krzyż K ekranu pokrył się z lewym punktem Ki ściany;
włączyć światło mijania;
zasłonić prawy reflektor;
sprawdzić ustawienie lewego reflektora: granica światła i cienia powinna leżeć na linii przerywanej ekranu, punkt przecięcia poziomej granicy światła i cienia z jej nachyloną ku górze granicą powinien leżeć w punkcie A ekranu z tolerancją 100 mm w prawo (punkt ten jest lepiej widoczny po parokrotnym zakryciu i odkryciu lewej połowy reflektora — patrząc w i kierunku jazdy);
ustalić wkrętami położenie reflektora (rys. 2.78);
ustalić analogicznie położenie prawego reflektora;
snop światła drogowego powinien znajdować się na krzyżu ekranu z dopuszczalnymi tolerancjami:
100 mm w prawo lub w lewo, 75 mm w górę, 50 mm w dół,
— światła drogowego nie ustawia się.