Pojazdy o specjalnym przeznaczeniu
Przyczepy mogą być ciągnięte przez
ciężarowe, osobowe lub autobusy wyposażone w niezbędne
do tego celu urządzenia, bądź za po-
mocą specjalnych pojazdów samocho-
dowych przeznaczonych wyłącznie do
ciągnięcia przyczep i naczep. Pojazda-
mi takimi są ciągniki drogowe — balastowe i siodłowe. Ciągniki balastowe służą wyłącznie do ciągnięcia przyczep, natomiast ciągniki siodłowe — do ciągnięcia naczep. Jedne i drugie budowane są na podwoziach samochodów ciężarowych o skróconych ramach i wyposażone w normalne kabiny kierowcy. Zamiast skrzyni przeznaczonej do przewozu ładunków ciągniki balastowe mają pojemniki lub skrzynie, w których umieszcza się obsiążenie (tzw. balast), dociążające tylną — napędzaną oś. Umożliwia to uzyskanie wystarczającej przyczepności dla ciągnięcia obciążonych przyczep. Ciągników siodłowych nie potrzeba dociążać, ponieważ są one dociążane przez naczepę. Ciągniki te wyposaża się w mechanizmy siodłowe, służące do sprzęgania z naczepą. Na rys. 26.1 przedstawiono lekki ciągnik siodłowy Star C-28/29, przeznaczony do współpracy z naczepą o nośności 8 ton, oraz ciągnik balastowy Tatra 141, przeznaczony do ciągnięcia przyczep o łącznej maksymalnej masie 100 ton.