Chłodnica oleju
Chłodnica oleju zapobiega nadmiernemu przegrzewaniu się oleju. Chłodnice oleju są stosowane przeważnie w samochodach ciężarowych. Konieczność zastosowania chłodnicy wynika z charakteru pracy pojazdu. Duże obciążenia silnika, a jednocześnie niewielka prędkość są powodem niedostatecznego chłodzenia oleju w misce olejowej pędem powietrza.
Chłodnice oleju w samochodach Lublin, GAZ-53F i ZIŁ-130 (rys.
5.11) są podobne do chłodnicy wody. Umieszczone są przed chłodnicą wody, a przepływający olej chłodzony jest powietrzem zasysanym przez wentylator. W przewodzie doprowadzającym olej do chłodnicy wbudowany jest zawór zapewniający utrzymanie właściwego ciśnienia w układzie smarowania oraz kurek do włączania i wyłączania chłodnicy.
W celu uniknięcia zmniejszonego dopływu oleju do układu smarowania, wskutek spadku ciśnienia, w silniku GAZ-53F przed kurkiem znajduje się zawór bezpieczeństwa, który przerywa dopływ oleju do
chłodnicy, gdy ciśnienie w układzie smarowania obniży się do 1 kG/cm2. W silniku ZIŁ-130 olej do chłodnicy dopływa z dolnej sekcji pompy oleju. Gdy chłodnica oleju jest odłączona, olej przepływa przez zawór bezpieczeństwa w pokrywie pompy. Ochłodzony olej ścieka rurką z chłodnicy do miski olejowej.
Chłodnice oleju mają również niektóre silniki samochodów osobowych (np. Moskwicz 408, VOLKSWAGEN 1200). Są to zwykle silniki wysilone lub konstrukcja ich (ewentualnie sposób umieszczenia w nadwoziu) nie 'zapewnia dostatecznego chłodzenia w misce olejowej.
W niektórych silnikach są stosowane wodne chłodnice oleju. Woda omywa wężownicę, przez którą przepływa olej lub w innych rozwiązaniach — olej omywa użebrowane rurki, przez które przepływa woda. Silniki wyposażone w chłodnice oleju mają zwykle wskaźniki temperatury oleju.