Pojazdy do przewozu ładunków
Pojazdy do przewozu ładunków, przestrzennych budowane. są w różnych odmianach, zależnie od rodzaju ładunków do jakich są przeznaczone. Ze względu na mały ciężar ładunków przestrzennych w stosunku do ich objętości, są to z reguły pojazdy duże, o dużych przestrzeniach ładunkowych, najczęściej budowane jako naczepy. Na rys. 26.8 przedstawiono naczepę-furgon Carrimore o regulowanej wysokości dachu i brezentowych ścianach bocznych, odznaczającą się bardzo dużą przestrzenią ładunkową, nie przystosowaną w specjalny sposób do określonego rodzaju ładunków. Samochód--furgon przedstawiony na rys. 26.9 ma nieco mniejszą przestrzeń ładunkową i jest przystosowany do przewozu mebli. Ma on z boku i z tylu szerokie drzwi, a jego wnętrze jest obite miękką wykładziną, zabezpieczającą meble przed uszkodzeniem podczas transportu. Na ścianach znajdują się uchwyty umożliwiające mocowanie mebli. Na rys. 26.10 przedstawiono polską naczepę
D-91 przeznaczoną do prze-
wozu samochodów osobowy tli.
Mieści się na niej 5 samocho-
dów Polski Fiat 125p lub
innych o podobnych wymia-
rach. Naczepa wyposażona jest
w hydrauliczny podnośnik
umożliwiający załadowanie i
rozładowanie jej bez pomocy
dźwigu.
Szczególnie szybko rozwija się w ostatnich latach produkcja pojazdów przeznaczonych do przewozu kontenerów. Są to najczęściej ciągniki siodłowe z naczepami oraz przyczepy bez nadwozia do przewozu ładunków, lecz wyposażone w znormalizowane uchwyty służące do mocowania kontenerów. Kontenery są to wielotonowe pojemniki o znormalizowanych wymiarach, z zaczepami, za pomocą których mogą być mocowane do przystosowanych do ich przewozu platform kolejowych, samochodów i statków. Zastosowanie kontenerów umożliwia transport towarów od wytwórcy do odbiorcy w jednym opakowaniu — kontenerze. Upraszcza to znacznie przeładunki, obniża koszt przewozu i zmniejsza straty, jakie wynikają zwykle przy przeładowywaniu towarów. Na rys. 26.11 przedstawiono ciągnik Jelcz 317 z naczepą i umieszczonym na niej kontenerem.