Badania układów zasilania silników z zapłonem samoczynnym
Spośród urządzeń do badania elementów układu zasilania silników z zapłonem samoczynnym najważniejsze są urządzenia do badania wtryskiwaczy oraz urządzenia do badania pomp wtryskowych. Urządzenia do badania pomp paliwowych są w zasadzie analogiczne do urządzeń do badania pomp paliwowych w silnikach gaźnikowych.
Urządzenia do badania wtryskiwaczy (rys. 7.13) są to najczęściej specjalne wysokociśnieniowe pompy o napędzie ręcznym lub elektrycznym, wyposażone w manometr, sekundomierz oraz ekran lub zbiornik ściekowy, służący do obserwacji rozpylonego przez wtryskiwacz paliwa. Urządzenia takie umożli-
wiają pomiar ciśnienia wtrysku, obserwację kształtu strugi (kąta rozpylenia) oraz sprawdzenie szczelności zaworu iglicowego.
Urządzenia do badania pomp wtryskowych to przeważnie tzw. stoły probiercze o napędzie ręcznym lub (częściej) elektrycznym. Umożliwiają one kontrolę dawkowania poszczególnych sekcji pompy, sprawdzenie początku i końca tłoczenia poszczególnych sekcji, sprawdzenie szczelności zespołów tłoczek--cylinderek oraz zaworka odcinającego, a także kontrolę pracy regulatora prędkości obrotowej. Na rys. 7.14 przedstawiono przykładowo stół probierczy firmy Merlin do badania pomp wtryskowych. Niektóre tego typu urządzenia umożliwiają ponadto badanie pomp zasilających i wtryskiwaczy, dzięki czemu spełniają zadania uniwersalnych stanowisk do badania układów zasilania silników z zapłonem samoczynnym.
Zużycie elementów tłocznych pompy wtryskowej oraz zaworów tłoczących można sprawdzić bez demontażu pompy z silnika, posługując się specjalnym przyrządem (rys. 7.15). Przyrząd taki, włączony szeregowo w przewód wysokiego ciśnienia (między pompą wtryskową a wtryskiwaczem), umożliwia pomiar ciśnienia tłoczenia oraz sprawdzenie szczelności zaworu tłocznego.