Opory ruchu
Oporami ru-
chu pojazdu nazywamy wszystkie siły
działające na pojazd będący w ruchu, przeciwdziałające temu ruchowi. Do oporów ruchu należą więc opory wynikające z warunków drogowych (tzw. opory drogowe), opory związane z konstrukcją pojazdu, oraz opory bezwładności, przeciwdziałające zmianom prędkości ruchu.
Opory drogowe to przede wszystkijn opory toczenia, zależne od rodzaju ogumienia i nawierzchni drogi, oraz opory wzniesienia, związane z podłużnym profilem drogi.
Do oporów związanych z konstrukcją pojazdu należą opory powietrza, zależne przede wszystkim od wymiarów i kształtu pojazdu, oraz opory wewnętrzne mechanizmów. Oporów wewnętrznych mechanizmów nie zalicza, się zwykle do sił zewnętrznych, lecz wywołane nimi straty mocy uwzględnia się przy określaniu siły napędowej przez wprowadzenie współczynnika zwanego sprawnością mechaniczną.
Opory bezwładności wynikają z przyspieszeń działających w ruchu postępowym oraz przyspieszeń kątowych wirujących mas.