Kontrola wałów rozrządu
Kontrola wałów rozrządu polega na:
1)oględzinach zewnętrznych w celu wykrycia ewentualnych wad powierzchniowych i sprawdzenia gładkości powierzchni;
sprawdzeniu zasadniczych wymiarów oraz położenia kątowego i prawidłowości zarysu krzywek;
3) sprawdzeniu bicia czopów łożyskowych.
W wielu przypadkach do wykrywania wad powierzchniowych, oprócz oględzin zewnętrznych, stosuje się defektoskopy, najczęściej magnetyczne. Gładkość powierzchni otworu osiowego kontroluje się specjalnym przyrządem peryskopowym w postaci rurki zakończonej malutką lampką elektryczną oświetlającą badaną powierzchnię i zaopatrzonej w układ soczewek i lusterek udostępniający obserwację wewnętrznej powierzchni otworu.
Wymiary krzywek sprawdza się przy użyciu czujnikowych przyrządów kontrolnych ustawianych na wymiar za pomocą wzorca. Przykład takiego przyrządu pokazano na rys. 397. Dwie śruby regulacyjne, rozmieszczone pomiędzy czujnikami, opierają się o boczne powierzchnie krzywki w pobliżu jego wierzchołka. Dwa czujniki boczne służą do sprawdzenia wymiaru krzywki w miejscach przejścia zarysu od części cylindrycznej do
łuku bocznego, natomiast trzeci — do sprawdzenia wymiaru krzywki na wierzchołku.
Prawidłowość zarysu i położenie kątowe krzywek sprawdza się przez porównanie z wzorcowym wałem rozrządu za pomocą specjalnego przyrządu.
Zasada działania takiego urządzenia pokazana jest na rys. 398. W przyrządzie tym badany wał 1 umieszcza się równolegle do wału wzorcowego 2 i następnie nadaje się im synchroniczny ruch obrotowy pokręcając odpowiednim kołem. Na odchylanym jarzmie 3 znajduje się czujnik 4. W przypadku zgodności zarysu krzywki badanej z krzywką wzorcową odległość H
przy synchronicznym obracaniu obu wałów nie ulega zmianie. Jeżeli natomiast zarysy te różnią się między sobą lub też różne jest ich położenie kątowe, wymiar H ulega zmianie, co uwidaczniają odchylenia strzałki czujnika.
Bicie powierzchni czopów łożyskowych sprawdza się za pomocą czujnika ustawiając wał rozrządu na pryzmach lub rolkach albo też w kłach.