Jazda zimą
Eksploatacja samochodu w okresie zimowym wymaga uprzedniego przygotowania pojazdu do panujących warunków atmosferycznych. W związku z tym należy:
wymienić na zimowe oleje w silniku, skrzynce biegów, tylnym moście i mechanizmie kierowniczym (jeżeli nie stosuje się olejów wielosezonowych);
zastąpić wodę w układzie chłodzenia płynem o niskiej temperaturze zamarzania;
założyć na wlot powietrza pokrowiec, który można uchylać;
sprawdzić akumulator i doprowadzić do pełnej sprawności;
sprawdzić i doprowadzić do pełnej sprawności prądnicę i rozrusznik;
wozić w bagażniku łańcuchy przeciwślizgowe.
Łańcuchy przeciwślizgowe niszczą opony; zakłada się je tylko przy dużym oblodzeniu i grubej warstwie śniegu.
Jazda zimą, poza przygotowaniem technicznym pojazdu, wymaga również pewnej znajomości techniki jazdy. Na gładkiej, mokrej i oblodzonej nawierzchni samochód należy prowadzić ze szczególną ostrożnością, unikając gwałtownych zakrętów i zmian prędkości, ponieważ powoduje to poślizgi samochodu.
Jeżeli samochód wpadnie w poślizg, w żadnym przypadku nie należy hamować ani też gwałtownie skręcać, gdyż może to tylko zwiększyć poślizg. Wyprowadzić samochód z poślizgu można przez łagodne skręcenie kołami w kierunku poślizgu. Korektę tego typu trzeba niekiedy stosować kilkakrotnie, w zależności od prędkości jazdy w chwili wejścia w poślizg. Reagować należy spokojnie, gdyż każdy gwałtowny ruch kołem kierownicy zwiększa niebezpieczeństwo.
Ruszanie samochodem na śliskim terenie (lód, śnieg) wymaga również pewnych umiejętności. Po włączeniu pierwszego biegu należy bardzo delikatnie zwiększać prędkość obrotową silnika z jednoczesnym zwalnianiem nacisku na pedał sprzęgła. Gwałtowne zwiększenie prędkości obrotowej powoduje ślizganie się kół tylnych w miej-scu. Niekiedy w trudnej sytuacji można włączyć drugi bieg i delikatnie zwiększając prędkość obrotową silnika ruszyć z miejsca. Warto w okresie zimy przewozić w samochodzie dwa kawałki grubego płótna brezentowego, które w przypadku ugrzęźnięcia w śniegu podkłada się pod koła.